onsdag, december 31, 2008

2008

Det är en bra grej att summera året. Utvärdera och göra planer. Nyårsafton känns ju onekligen som en ganska bra tidpunkt för en sådan sak. Förra årets summering kan läsas här.

Då satte jag även upp några viktiga punkter inför 2008. På de flesta punkter verkar det faktiskt ha gått vägen. Vissa av de som icke uppfyllts får jag helt enkelt lämna till 2009.


Men nu kommer den: Jullans lista 2008

Årets...

Konstaterande: Det är mestdels skönt att bli äldre

Oro: Ungdomarna och drogsituationen i Stockholm

Resa: USA-Kanada i mars-april

Stad: New York och Stockholm

Blodtryckshöjare 1: Att det finns de som tror att det främjar integration att splittra familjer

Ventil: Telefonsamtalen med Junan varje vecka när vi i princip bara håller med varandra, Tack!

Debatt: För mig personligen debattartikeln jag efter långt processande, tårar, sorg och upprördhet skrev i Dagen i vintras.

Viktigaste personligen 1: Har hittat en församling. En familj i stora Stockholm.

Viktigaste personligen 2: Ungdomskyrkan Konnekt. Hade inte en aning om hur roligt, givande och kämpigt det är att de ge sig ut på Söders gator och parker på fredagskvällarna.

Konsert: Kathleen Edwards. I stark konkurrens med TAW (inkl Jennie Abrahamsson), Alison Krauss & Robert Plant, Veronica Maggio och inte minst Rosie Thomas. (inser nu vilket sjukt bra konsert-år detta varit och att det är omöjligt att rangordna dessa konserter!)

Panik som byttes i tacksamhet: När min Pappa blev akut sjuk i våras.

Oförstående 1: Hur de som tror på totalkonsumtionsmodellen ändå kan fortsätta att dricka alkohol?

Oförstående 2: att åsikten att religionen måste vara en privatsak fortfarande tycks så utbredd. Se exempelvis här och här.

Oförstående 3: Svenska Kyrkans kampanj "Drick varannan vatten" i Almedalen i somras.

Fest: Oktoberfesten alá Ceder, Hahl och Erixon.

Fundering 1: Vad är egentligen en kyrka?
Fundering 2: Hur ska man kunna stå ut med PMS?
Fundering 3: Hur man tänker om man tycker att kristna inte kan rösta. (har läst och funderat, läst och funderat utifrån en rad kristna bloggares inlägg men konstaterat att jag inte tycker att resonemangen håller.)

Skräck: Bli småborgerlig. Att jag ska sluta engagera mig och uppröras över världens orättvisor och bara vilja umgås med dem det är bekvämt att träffa. Att pengarna ska få ännu mer makt över mig.

Vuxenpoäng: Äter Fetaost och andra vuxna ostar

Bloggämne: Alkohol

Personligt-politiska-konstaterande: Blir mindre och mindre liberal.

Tacksamhet: Familj, alla nya och gamla vänner. Hur bra jag trivs i Stockholm.

Pust: Stöld i förrådet

Jobbigaste blogginlägg att skriva: Prata inte om vikt.

Flytt: Matildas från Gbg t Sthlm.

3 Comments:

Blogger Linda said...

Ohlalala vilken härligt bra summering!
Tacksam iallafall att jag fått lära känna dej under DETTA året=)
Kram!

12:15 em  
Blogger Julia said...

detsamma!

1:19 em  
Anonymous Anonym said...

Jullan, härligt med sammanfattning! Har precis slängt upp min... :)

2:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home