fredag, december 19, 2008

Debatt igår

Någon som såg debatt i Svt igår. Brukar oftast inte orka kolla men om det är något intressant ämne så... Igår handlade sista halvan om kampanjen vit jul coh alkoholpolitik. Debatten var väl ganska spretig men det som gång på gång fascinerar och skrämmer mig på samma gång är hur man kan jobba för en ökad konsumtion och för alkoholindustrin? Hur går det till när man tackar ja till att sitta i en studio och propagera för en mer liberal alkoholpolitik när vi vet vad det leder till?

En ljuspunkt var att höra Victor Bernhardtz i debatten. Han fick frågan om han kunde tänka sig att bli nykterist vilket han svarade ja på. Det borde han bli. Det är det enda logiska ställningstagandet av hans resonemang.

Nästan lite komiskt att han Harry Franzén verkar ha gjort det till en typ livslång hjärte-fråge-kamp att propagera för ett slopat monopol. När jag gick i 9:an skrev jag min första seriösa alkoholpolitiska text utifrån hans kamp. Fick lite flashback och insåg återigen att jag inte är så ombytlig i mina engagemang.

1 Comments:

Blogger Daniel Sturesson said...

Jag upphör aldrig att förvånas över att TV program lyfter fram Harry Franzén hela tiden när alkoholfrågor diskuteras. Jag som bor några kilometer ifrån honom och har lite inblick i hans olika förehavanden tycker det känns lite olustigt att han ges en plattform i rätt populära debattprogram hyfsat ofta.

Men jag antar att det blir bra TV när han är med...

9:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home