tisdag, december 30, 2008

Kultur-studie

Efter att ha tillbringat ett antal dagar i trakterna av Vätterns södra spets har det återigen slagit mig hur speciellt det är här. Stämningen. Dialekten. Det hela kommer till sin kanske tydligaste uttryck i bygdens högkvarter, (nej, det är inte en kyrka) Kinnarps Arena. HV möter Modo. Nog för att hockey-publik nog generellt är ganska speciell men det är något alldeles extra med Huskvarna- och Jönköpingsborna när de går på hockey. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men ska fortsätta fundera tills jag lyckas. Dialekten blir tio gånger värre sen man kliver innanför arenans väggar. Det skrämmer mig lite att jag själv har tydliga drag av denna dialekt.

btw, det var en fröjd, om än onödigt nervös, att se HV slå Modo ikväll.

1 Comments:

Blogger Linda said...

hahaha vad jag har missat!! Jullan, nu får du ta fram DEN dialekten utanför arenan tycker jag!

8:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home