onsdag, april 09, 2008

"Pingst-grejen": sista delen?

För er som är intresserade: Det här var så det svar jag till slut, efter alla dessa turer, fick från föreståndaren i Pingstförsamlingen i Jönköping. Jag har inte svarat på det här för vad ska man säga? Jag publicerar det här eftersom jag tog upp ämnet i Dagen och de sa att de skulle svara där. Det blev ju inget med det och jag tycker att även fler än jag (för jag vet ju att en hel del undrar) borde få se det.





Jag publicerar brevet som det är men har tagit bort namn, telefonnummer. Har också kollat med Pelle Hörnmark att det är okej att jag publicerar det här.

- Det har uppenbarligen inte tagits på allvar överhuvudtaget. Hade det gjort det hade ansvariga pastorer självklart lyssnat på undervisningen när jag hörde av mig. Eller åtminstone när jag kände mig nödgad att skriva i dagen eftersom jag blev lovad svar som aldrig kom.


- De tycker uppenbarligen (?) olika i församlingen. Detta är ju helt naturligt. Frågan är ju ändå om församlingen har en linje, vilket de ju hävdar att de har. Antingen borde de då
a) säga som det är, att de står för ensidig underordning i äktenskapet
b) Korrigera den undervisning som givits eftersom församlingens ledning inte står bakom den
c) Varit tydliga med att det finns olika tolkningar och presenterat dessa för ungdomarna/församlingen.

- i Punkt 2 redogörs sedan för församlingens syn, alltså har de en sådan vilket borde utesluta alternativ a och eventuellt också alternativ c ovan.

- i punkt 3 hävdas att man inte kan rycka ut undervisning ur sitt sammanhang. Nej, det kan man väl inte göra men menar pingstkyrkan att det är det jag gjort? Jag har lyssnat på hela undervisningsserien samt på undervisningspasset om manligt och kvinnligt kanske 7 gånger. jag har inte ryckt enskilda citat utan talar om undervisningen i sin helhet.

- Det går inte att både förespråka ömsesidigt underdnande och ensidigt, kvinnligt underordnande. sorry.

- Om de står bakom undervisningen, varför togs den bort från hemsidan?

well, jag har nu gjort vad jag kunnat i den här frågan. Jag hoppas att jag öppnat ett och annat öga. Men det är klart jag är besviken på svaret. För det är i mitt tycke inget svar på mina frågor.

Här är svaret:

Hej Julia,Först lite formalia. Jag skrev att jag skulle återkomma i slutet av maj2007. Detta tappade jag helt bort. Ber om ursäkt för det. Dessutom påminde du mig/ oss i mitten av juni. Sedan har du ytterligare påminnt oss en gångi tidningen Dagen.

Vill bara helt kort ge 3 punkter som sammanfattar vår/ min hållning irelation till den nämnda undervisningen.

1. Vår församling värnar mångfalden. Det betyder att vi uppmuntrarvarandras gåvor och olikheter. Om du lyssnar till våra predikantersundervisning på nätet så förstår du att vi är olika i vårt sätt attuttrycka oss. Det innebär att vi i våra samtal om undervisningen har olikauppfattningar om sätt att framföra budskapet och till viss del äventolkningsskillnader. Detta är inget problem för oss utan, tror vi,förstärker mångfalden i vår församling. Grundläggande för oss alla ärBibeln är vägledande och vårt rättesnöre.

2. Vår församlings fokus ligger i de värderingar som vi vårdar. En av demär allas lika värde. D.v.s. att ingen är längre jude eller grek, man ellerkvinna, slav eller fri osv. Vi står för allas lika värde med sammamöjligheter att tjäna i olika funktioner. Ex. så delas vår församlingsföreståndarskap mellan en man och en kvinna. Vi anser att alltunderordnande är ömsesidigt. Vi betonar våra olikheter främst utifrån deolika gåvor, personlighet och förmågor som vi är skapade med. Naturligtvisär vi skapade till man och kvinna med olikheter, men i Kristus har vi allasamma chans och förutsättningar.

3. Till sist. X och X som är de som undervisar i det aktuella sammanhanget äger vår 100 procentiga förtroende. De utgör ett viktigt komplement i vårt pastorsteam. Om man rycker ut deras undervisning ur sitt sammanhang så blir det missvisande var vår församling står. På samma sätt är det med lösryckta delar i allas vår undervisning. Hoppas detta bringar någon klarhet. Kan gärna fortsätta samtalet men då helst inte per mejl.

Allt gott
Pelle Hörnmark

tel xxx-xxxxxx

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vet många som lever efter ett ömsesidigt underdnande och ensidigt ett kvinnligt underordnande och ett mannens ledning. Det verkar gå alldelse utmärkt.

6:45 fm  
Anonymous Anonym said...

Vilket platt svar... Jag är chockad och arg. -Sara-

1:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home