tisdag, augusti 11, 2009

Semesterns läsning

Precis enligt plan så blev det en hel del läst under semestern. Tänkte nu skriva lite om några av de böckerna. Kanske att någon får ett tips eller så får ni hemskt gärna tipsa tillbaka.

Inledde med Göran Perssons bok "min väg, mina val". Jag tyckte att den var både lättläst och intressant. Vid tiden runt 2006 års val hade jag definitivt inte uppskattat boken lika mycket för då var jag (milt uttryckt) väldigt trött på Göran Persson. Men nu har man ju fått lite distans och hittat nya objekt att främst reta upp sig på istället... Boken behandlar allt från världspolitik till hur ensamt och utsatt det kan vara att vara toppolitiker. Det märks dock att Göran verkar ha en särskild förtjusning i att utse (och inte utse) ministrar och dessa passager tyckte jag själv var mycket spännande (okej, lite varning på att tycka att ministerposter är spännande men well, jag bjuder på det). Boken är ett smidigt sätt att fräscha upp minnet kring massa ting som hänt. Och kanske få lite andra perspektiv (nu har väl iof Görans perspektiv satt ganska djupa spår i Sverige men ändå). Underhållande och lättläst är orden.

Runar Eldebos två böcker "Tillbaka till Jesus" och "Den stora skillnaden". Den första handlar, inte helt oväntat om Jesus och att vara efterföljare. Eller som Eldebo uttrycker det i inledningen: "Boken handlar om vad det skulle kunna vara att följa Jesus. Ingenting mer eller mindre." Styrkan i boken är utläggningarna av berättelser ur evangelierna. De är ju liksom utmanande så det räcker. "Den stora skillnaden" handlar om skillnaden mellan att tro och inte tro och beskriver vilka vinsterna med att tro är. Vi får följa Eldebos tankar kring varför han vill tro. Kring hur kristen tro gör skillnad i förhållandet till Gud, till oss själva och till andra. Jag tyckte hela greppet med att skriva om just "vinster" var intressant eftersom jag av den formuleringen får någon slags konsumtions-/framgångsteologi-vibb. Tur att jag fortsatte läsa :). Sedan tar Eldebo också itu med det han menar är schabloner kring kristen tro om att det ska göra en harmonisk ( "Tänk om poängen med livet inte är att bli så harmonisk som möjligt!" )En bok, som även om man inte håller med om allt, innehåller väldigt många formuleringar som det är väl värt att stanna upp kring.


"Det är till att göra skillnad i kärlek som vi är skapade"


"Den som lever i kristen tro tjänar alltid sin Herre på heltid"


"Vi är inte skapade för trygghet utan vårt livselixir är en utmaning som nästan överstiger vår förmåga."


I slutet av båda böckerna finns dessutom samtalsfrågor.


Jag kommer läsa böckerna igen.

Sedan läste jag "Frälst, förmögen, förskingrad- historien om Hanna Lindmark och Margaretskolan" av Ewonne Winblad. Låter väl som en smaskig titel eller hur? Vi får följa uppkomsten och fallet för Margaretskolorna (som jag inte ens visste hade existerat men insåg att mina föräldrar visst hade sin bröllopsmiddag i just "villa Margareta" i Jönköping). Hanna är en entreprenör som startar och driver sin rörelse och som sedan testamenterar tillgångarna till 4 missionssällskap. Sen är det mycket som går snett... En helt okej bok, lite seg med alla turer kring arvet i mitten och slutet men ändå fascinerande läsning. Hanna verkar ha varit en väldigt viljestark och fascinerande person.

Maria Königs bibelkommentar om Jakobsbrevet som har den fantastiska titeln "Det odelade livet". Det känns verkligen som att den här bibelkommentarserien kommer fylla en stor funktion, finns inte direkt ett överflöd av bra bibelkommentarer på svenska med ett sånt fokus på praktisk tillämpning. Jag tyckte mycket om boken. Både det systematiska upplägget, språket och det utmanande innehållet.

"Jag är Leopardpojkens dotter" av Johanna Nilsson. Boken handlar om Johannas pappa eller egentligen mer om hans föräldrar, dvs Johannas farmor och farfar som var missionärer i Kongo. Den beskriver livet på missionsfältet, kallelsen och framförallt frågar sig Johanna hur de kunde vara ifrån sina barn för kallelsens skull? Det här var helt klart sommarens bästa skönlitterära bok för mig, utan konkurrens. Jag tycker om hur hon skriver, det finns en spännande blandning mellan att beskriva händelser och hur Johanna försöker förstå hur de olika personerna tänkte. Samt hur det inverkar på hennes eget liv. Vissa saker i boken etsar sig fast som Johannas fråga hur Isak upplevde det faktum att Abrahamn var beredd att offra honom där på altaret (även om han sedan inte behövde göra det). Samtidigt är verkligen inte saker så svart och vitt och detta tycker jag ändå boken fångar in. Det blir fel att liksom sätta upp Gud i ena änden och familjen i den andra och sen säga att man måste prioritera familjen framför Gud. Som kristen är det naturligtvis inte så det fungerar. Samtidigt innebär efterföljelse av Jesus naturligtvis inte att det är bra att lämna sina barn och det finns i de allra flesta fall inte någon motsättning mellan att ta hand om sina nära och att vara trogen sin kallelse (tvärtom!).

Åsa Molins "Himlen omfamnar jorden". Förra sommaren läste jag Åsas bok "och hjärtat vänder sig om" (som cdon.com för övrigt säljer för endast 29 kronor just nu) och tyckte den var mycket bra så att denna sommar fortsätta med nästa bok kändes både naturligt och inspirerande. Jag blev inte besviken. Hon utgår från bönen Jesus själv lärde oss att be, Fader vår, och hur den kan bli till praktik. Boken är välskriven och jag förundras gång på gång av alla fyndiga kapitel- och styckesrubriker. Jag vill ge dig några citat från boken som förhoppningsvis kan inspirera dig att läsa den. Men läs den inte om du inte vill bli utmanad. Det blir man nämligen (iallafall jag...)

"Lovprisningen är ett uttåg ur vår inkrökthet i oss själva."


Om Guds rike: "Riket kommer inte med en öronbedövande smäll utan som i den långsamma processen i växtriket eller i ett elefantfosters utveckling. Senapskornet är redan i jorden, jästen är redan i degen, Guds rike är redan på gång. Det viktigaste har hänt. Ingenting vi gör eller inte gör kan stoppa Guds rike..."..." Vår väntan är inte passiv utan en aktiv väntan full av tillit."


Hon gör upp med en alltför individuellt fokuserad kristendom och menar att "Att säga ja till Jesus och Guds rike är att bli rekryterad till en motståndsrörelse. När vi ber låt ditt rike komma ber vi också att våra små liv blir en del av planen med stort P.Operation rädda världen. Kärlekens revolution."


"Guds miniräknare visa syntax error för länge sedan. Det är bara den orättvisa nåden som är vårt hopp. Att vi inte får vad vi förtjänar."


Det hon skriver om förlåtelse är utmanande som få saker...


"Att jag inte förlåter leder inte till att Gud drar sin förlåtelse ifrån mig, men det visar att jag själv inte har tagit emot Guds förlåtelse som den fria gåva det är."


"Förlåtelse är samtidigt Guds dom och Guds helande"

Brian Mclarens "Mer redo än du anar" som handlar om evangelisation. Det var min andra McLaren bok (vad jag tyckte om den första och kanske mest kända "Kristen på nytt sätt" kan du läsa här.). Boken är lättläst men jag vet egentligen inte om den innehåller så mycket... Men jag blev ändå uppmuntrad! För övrigt har jag lite svårt att förstå hela "McLaren-grejen" eller vad man ska kalla det. Hos Stefan Swärd pågår en intensiv debatt. Själv känner jag ungefär att det jag läst hittills varken ens i närheten av att ha revolutionerat mitt liv men defintivt inte gjort mig upprörd. typ så.

sen har jag också läst Torgny Lindgrens Norrlands akvavit. Lina Sjöbergs "Resa till Port Said". Tyckte båda var okej men inte mer.

Bättre tyckte jag om Åsa Linderborgs "Mig äger ingen". Hon lyckas skildra sin barndom med en pappa som inte på långa vägar levde upp till vad varje barn ha rätt till på ett rättframt sätt. Det mest fascinerande är hur skildringen ändå är fylld av kärlek mitt i allt det fullständigt oacceptabla.

Läste även Obamas "Min far hade en dröm". Är väl närmast obligatorisk läsning. Självklart på många sätt oerhört intressant men alldeles för lång och seg stuntals. Lite pladdrig. Men man får helt klart Afrika-längtan och än mindre tvivel på Obamas äkta engagemang.

Oj, det här blev långt.