onsdag, augusti 06, 2008

Semesterns läsning

Förutom alla tidningar, tidskrifter och "böcker man ständigt läser" har jag hunnit med följande titlar på min hittills avklarade semester (drygt 3 veckor, ett par dagar kvar). Kanske att denna lilla lista kan tjäna som någon slags inspiration för någon.

Så jag har några dagar kvar av semestern (men läsa gör jag såklart även när denna tar slut) - vad får jag absolut inte missa??

1. Konsten att vara Ela - Johanna Nilsson
svår att sluta läsa när man börjat, definitivt inte den sista bok jag kommer läsa av Johanna Nilsson - otroligt nog var detta den första.

2. Martin Tornell , Bakom fasaden - Arne Winerdal
extremt lättläst och intressant. Extra mycket för att Martin är morfar till David och Farfar till Kim. Dessa båda, David och Kim är nära barndomsvänner till mig. Boken är intressant för att den ger en viss inblick i frågor om kallelse och flyttar i allmänhet men framförallt kallelse och flyttar inom pingstörelsen förr om åren i synnerhet.

3. Det ska bli ett sant nöje att döda dig - Magdalena Graaf
Började läsningen på flyget ner till barcelona (som avgick 15 typ) och avslutade boken samma kväll. Går inte att sluta läsa. Vilken livshistoria. Hemsk, fascinerande, läskig men ändå så full av kärlek och humor. Extra intressant at få en annan bild av mamman och stypappan än den som jag bara får genom diverse mötesannonser :). Jag är bara så otroligt fascinerad av att Magdalena har förlåtit denna man som behandlade henne så illa. Har sällan läst böcker som följt med och fortfarande följer med så länge efteråt.

4. Vårt hjärta dog i New York - Erik Eriksson
En bra familjeskildring som samtidigt ger personligt färgad inblick i viktiga historiska skeenden.

5. Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson
Hade hört mycket innan men boken levde inte upp till mina förväntningar. Visst behöver man inte få allt serverat men här tyckerjag att det är väl mycket som förblir outtalat. Mycket vackert skriven men jag tycker sammantaget att den känns aningens överskattad.

6. Natten innan de hängde Ruth Ellis och andra berättelser ur mitt liv - Margareta Strömstedt
Denna bok gillade jag. Läste den på ena halvan av bussresan Stockholm- Emmetorp. Det är korta, självbiografiska berättelser som på sätt och vis är fristående men ändå utgör en otroligt intressant helhet. En bok man verkligen blir inne i (men ack vad den är kort...). I slutet grät jag floder.

7. Ängeln i skivans mitt och adra berättelser - Göran Sahlberg
Har länge velat läsa denna bok och blev därför mycket glad när jag fyndade den på Hönö i somras (40 kr). Den innehåller korta, finurliga berättelser som alla berör 1900-talets väckelsehistoria. Ur så många olika vinklar. Oemotståndlig.

8. Den osynliga väggen - Harry Bernstein
Om kärlek över gränser. Denna gång över religionsgränser. Väl godkänd semesterläsning.

9. Och hjärtat vänder sig om - Åsa Molin
Jag sparade visst den bästa läsningen till sist. En bok om det kristna hoppet som jag verkligen tycker att du ska läsa. Jag kommer definitivt läsa boken igen. Så välskriven och tankeväckande. Har sällan läst en författare som lyckas väva ihop många bibelberättelser, populärvetenskap, citat och personliga erfarenheter på ett sånt här fint sätt. Ser att Åsa Molin även skrivit en bok om bönen som Jesus själv lärde oss att be. Blir en titel att lägga till "att läsa-listan".

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jullan! Trevlig blogg du har.
Måste meddela att jag har läst 3 böcker mer än dig under min semester! Det du ;-)

8:38 fm  
Blogger Linda said...

Ohjääää!! Tackar för denna lista!! Den är nu utprintad, o jag har kryssat i vad jag ska försöka få tag i. Jes!! Vilken service att få dessa rekommendationer. För mej nalkas ju nu semester =) Kram o danke schööön =)

9:06 fm  
Blogger Julia said...

WOW. Jag är chockad. Skulle vara intressant att ta del av titlarna du avhandlat.

Linda: Gött då kan vi diskutera någon av bäckerna när vi ses framöver!

4:03 em  
Blogger Linda said...

jes har nu fått tag i två från listan. Ska bli kul läsning!! =)

7:49 em  
Anonymous Anonym said...

Har ännu inte läst Konsten att vara Ela, men däremot Rebell emd frusna fötter. Rekommenderas!

4:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home