lördag, juli 04, 2009

Mingel

Min vistelse i Almedalen är över och jag är på det hela taget mycket nöjd. Det har varit mycket men kul jobb, mycket glass, goda frukostar, ett och annat tal men inte speciellt mycket mingel för min del.

Jag är verkligen kass på att mingla i sådana här sammanhang. Men jag vet faktiskt inte heller om jag riktigt orkar lära mig. Men det jag mest reagerat över under denna Almedalsvecka är detta totala flöde av alkohol. Det är bara så fruktansvärt osunt på alla sätt och vis. Det ska drickas alkohol till lunch, till eftermiddagen, till kvällen och inte minst till natten. Vart man än kommer (nästan) bjuds det på vin av alla de sorter. Jag gick dock på IOGT-mingel vilket var ett välkommet undantag.



Jag får ont i hjärtat av allt detta.

Dels över alla dem som har alkoholproblem och för vilka Almedalsveckan måste vara ett näst intill omöjligt ställe att besöka. Vad hände med att typ bjuda på kaffe? Eller juice? Eller vatten? Eller något annat?

Eftersom jag själv valt att helt avstå alkohol (och jag blir bara gladare och mer övertygad för var dag) behöver jag ju inte ta ställning i varje enskilt fall vilket är väldigt skönt. Mitt problem är att jag tycker det är obehagligt med fulla människor (obs! vuxna människor). Och att jag förlorar respekten för människor. Tyvärr. Hur ska man hantera detta?

För övrigt har UNF gjort en undersökning som visar att 2 av 3 krogar i Visby säljer till minderåriga.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Noterade i Dagen idag att t.o.m. (nåja) KDU-ordföranden bjöd på sprit på sitt mingel. Man tar sig för pannan...

7:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home