söndag, juni 28, 2009

Jullan just nu + lästips

Efter de senaste dagarna med jobberi i Västerås (och kära återseenden med vänner), tåg till Nässjö (där jag lyckades glömma min favvo-tröja), bröllop i Aneby med tillhörande fest i Aneby för Ludde och Carro (som jag har den stora glädjen att få ha i mitt liv), en natt i HVA, snabbträff med äldsta vännen med fru, en dramatisk stund när vi trodde att bensinen skulle vara slut innan vi kom fram till en mack, en fantastisk eftermiddag på klippor sitter jag nu här. Klockan är mycket och jag ska packa om inför att tidigt imorgon bege mig till Visby. Konstaterar att det bara är en och en halv vecka kvar till semester vilket ska bli underbart. Längtar efter att få sova, läsa, spela spel och umgås. Samtidigt kan jag inte låta bli att längta till vardagen i höst också. Men det är kanske knäppt.

Nåväl, har nyss läst ut en bok jag gillade. Nämligen John H Yoders "Liv i församlingen". Den har stått i bokhyllan ett tag och egentligen tror jag att jag måste läsa den en gång till innan jag riktigt kan uttala mig så mycket. Men jag vill gärna bjuda på några citat som jag kommer att begrunda (en del är inte helt enkelt att greppa och sen ska man ju efter att man greppat fundera på om det verkar vettigt vilket det i detta fall generellt gör, men inte alltid) eller bara nicka instämmande till...Läsning av boken rekommenderas hursomhelst!


"om inte människor och kulturer försonas, är inte evangeliet levande hos dem" s.24

"Det var därför att de i Herrens närvaro åt tillsammans som de sålde och delade sina ägodelar - inte tvärtom." s.53

"kort sagt, nattvarden handlar om vardagsekonomi. Att rätt öva sig i att bryta brödet tillsammans är ekonomisk etik i vardagslivet". s.58

"att släppa in kvinnor i en tjänst som män i generationer felaktigt har avgränsat och som inte ens existerar i de apostoliska församlingarna kan vara en slags 'positiv bekräftelse', men det är knappast något tecken på verklig förnyelse"..."Den förvandling som Paulus uppmanar till handlar inte om att låta ytterligare några speciellt begåvade kvinnor få en maktposition bland några män. Den handlar om en helt ny syn på tjänsterna, så att ingen finns som inte har en gåva, ingen finns som inte är kallad, ingen finns som inte är utrustad och ingen finns som styr över alla andra. Bara så kan vi leva upp till den uppmaning av Paulus som inleder visionen om Kristi fullhet: 'Lev värdigt er kallelse' (Ef 4:1)." s.93

1 Comments:

Anonymous Olov said...

och om du träffar viktor där så är han en helt grym kille som brinner för den sortens församling. han är jättelång och smal och rödhårig, som tage danielsson ungefär, och typ kårledare på frälsis i visby.

10:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home