måndag, juli 13, 2009

Eldebo

Har haft förmånen att lyssna på Runar Eldebo en del de senaste dagarna då jag vanan trogen besökt Hönökonferensen.

Speciellt ett bibelstudie med utgångspunkt i Don Helder Camars dikt:

När din lilla båt
har legat så länge
för ankar i hamnen
att du börjar få för dig
att den är ett hus
När din lilla båt
börjar skjuta rötter
i gyttjan vid kajen
då är det dags att styra ut!
Till varje pris måste du rädda
båtens seglarsjäl
och din egen pilgrimssjäl.

Två frågor har speciellt stannat kvar:
1. Har jag fått andra att blomma genom min trofasthet till Jesus?
2. Har Guds rike vuxit på grund av mina investeringar och prioriteringar?

Jag gillade Eldebos undervisning mycket. Även om det är jobbigt att lyssna på honom. Ömma punkter you know. Nu ska jag ägna delar av semestern åt läsning av hans böcker: Tillbaka till Jesus och Den stora skillnaden-därför vill jag vara kristen.