torsdag, mars 08, 2007

Grattis alla kvinnor!

Idag är det ju den internationella kvinnodagen. Men innan någon börjar himla med ögonen och tänka "Vad ska vi med en sådan dag till?" "Varför finns det ingen internationell mansdag?" eller "Varför kan inte de där extrema feministerna bara lägga ned?" så vill jag peka på några saker.

- Världen är inte jämställd. Sverige må ha kommit en bit på väg men vi är liksom inte alltings mått. Fortfarande runtom i världen pågår extremt mycket kvinnoförtryck där deras röster inte räknas, ett nej till sex är ett tomt ord, kvinnlig omskärelse pågår, flickor får inte gå i skolan osv osv.
- Den internationella kvinnodagen löser verkligen inte allt. Det behövs såklart handling på alla årets dagar.
- Jag tänker idag på mina systrar i bland annat Tanzania. Jag bodde för några år sedan några månader i den lilla staden Tabora i mellersta Tanzania (men ändå med en dragning åt nordöst) och där ordnades det bland annat en manifestation av stadens kvinnor denna dag med Mama Shani i spetsen. För dessa kvinnor är jag övertygad om att dagen betydde något. Att den kanske gjorde att inte allt på jämställdhetsfronten kändes hopplöst.

Läs några av mina tidigare inlägg på temat jämställdhet: 8 mars, "Jag känner mig inte underordnad", Skrämmande, F! och månggifte