onsdag, mars 07, 2007

Tillfällig inspiration

Har ju nästan så länge jag kan minnas haft en svacka när det gäller mitt pluggeri. Exempelvis håller jag på med en hemtenta i religionspsykologi som bara är sååå seg. Men en gång i veckan har jag föreläsning i systematisk teologi och dessa tre timmar är allt annat än ointressanta. Nästa vecka är dock sista lektionen på kursen med föreläsaren Ola Sigurdsson. Förhoppningsvis inte min sista kurs i ämnet dock. Idag pratade vi om kristologi och den del som kallas "inkarnationslära". Det är verkligen intressant att fundera på och diskutera vem Jesus egentligen är. En fråga som mängder av teologer tyckt till om genom historien. Det är också intressant hur det som formulerades på några koncilier på så tidigt som 325 utgör utgångspunkt för dagens situation men formuleringar som "Kristus är av samma väsen som fadern" (Nicaea 325) och "sann Gud och sann människa" (Kalcedon 451).

Blev speciellt intresserad av att ta reda på mer om och av Karl Barth (1886-1968) på temat. Barth vände sig emot sin tids kulturprotestantism som i korthet gick ut på att tysk kultur=kristendom. Han vände sig mot de kristologier som tog sin utgångspunkt i människans självuppfattning och menade att detta är oerhört farligt både politiskt och teologiskt. Kristus måste vara i centrum. Det är Kristus som är utgångspunkt för vad det är att vara människa - inte tvärtom.