onsdag, mars 08, 2006

8 Mars

Så är den här, den Internationella Kvinnodagen! Grattis säger jag till alla systrar därute ;) Jag tycker att denna dag verkligen ska ägnas till att lyfta blicken något. Jag är den första att erkänna de jämställdhetsproblem som finns i Sverige men vi får inte fastna i våra egna problem. Fortfarande finns det ett så enormt kvinnoförtryck runt om i världen där kvinnor bokstavligt talat inte är värda mycket. Jag kan bli så frustrerad när människor i Sverige numera gör sig lustiga över jämställdhet och tycker "att det har gått för långt" eller att vi borde inrätta en "internationell mansdag". Då inser jag att man som sagt, borde lyfta blicken lite, alternativt förklara för en flicka som inte får följa med till skolan dit hennes bröder går att "jämställdhetsarbetet har slagit över" Lycka till!