söndag, juni 07, 2009

för övrigt...

...tycker jag att det är självklart att gå och rösta. Har man träffat människor för vilka kampen om rösträtt och möjligheten att verkligen uttrycka sin åsikt bokstavligt talat handlar om liv och död skulle det milt uttryckt kännas som ett hån att inte ta rösträtten på allvar.

Hos en del kristna görs det en grej av att inte rösta, eftersom Guds rike "inte kan lagstiftas fram" osv. Det där håller jag med om men för mig är det inte något skäl att inte rösta. Tycker det är bra naivt. Skulle Guds rike vara mer där vi lever i diktatur...? För mig är Jesu ord om att försöka älska sin nästa avgörande. Om jag exempelvis vet att nästan 400.000 barn växer upp i miljöer där det dricks för mycket alkohol, hjälper det då dem att jag inte röstar eller ska jag tvärtom dels ta ett personligt ansvar (ocvh framförallt tillsammans med andra i församlingen)men också använda min röst för att påverka så att färre barn behöver uppleva detta helvete genom att vi får en bättre alkoholpolitik, (dvs det ska vara dyrt och besvärligt.). Eller om jag vet att ett av de största skälen till att så många människor aldrig får chansen att lyfta sig ur fattigdom är den orättfärdiga handelspolitiken? Eller att människor dör för att ta sig till Europa?

För mig skulle det definitivt inte kännas bra att inte rösta.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

I like
/ Hahl

9:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home