torsdag, april 02, 2009

Jesus på Plattan

Blir glad och utmanad av att läsa om Klara Kyrkas vänner i DN.


Som volontär får man chansen att växa, påpekar Inga Pagréus; man hör till, man han en uppgift och man får gemenskap på köpet.
– Mycket sker med en när man blir räknad med, när man får tala allvar och glädjas eller sörja tillsammans med andra.


Varje diakon inom Svenska kyrkan har inför Gud åtagit sig uppgiften att ”bryta människors ensamhet” och ”uppsöka, stödja och hjälpa dem som befinner sig i kroppslig, själslig eller andlig nöd”. Inga Pagréus har lyckats med detta till den grad att hon nyligen har fått kunglig medalj.

– Det är roligt att få uppskattning, säger hon. Jag får mycket mer än vad jag ger. Det är en förmån att få möta alla dessa unika människor. Och att se hoppet tändas i deras ögon – det är stort!

Hon anser att det är Jesus Kristus som bäst har definierat begreppet solidaritet:”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.” (Matteusevangeliet 7:12)

– Jag tänker aldrig på att jag gör gott för andra, säger hon. Jag känner mig glad, inte god. Det här är inte välgörenhet, för vi människor är skapta för att hjälpa varandra.