tisdag, mars 10, 2009

Ge er!

Via bloggen I rörelse nås jag av nyheten att McDonalds på Arlanda vill servera alkohol. Av konkurrensskäl. Det har tydligen varit flera turer kring det hela där kommunen första sade nej men sen sade kammarrätten ja.

Franschicetagaren menar att det är en "utpräglad vuxenmiljö".

Ursäkta. Mycket kan man säga om McDonalds men detta...?

Måste vi ha alkohol överallt? Måste det vara alkohol i "bubblet" för att det ska vara festligt? Måste den som inte dricker förklara sig (det finns ju typ 100 motiveringar men ska man ens behöva ta till dem), Måste alla som en gång klarat sig alldeles utmärkt utan alkohol börja dricka?

Måste människor till och med ha alkohol när de äter på McDonalds?

Nej det måste de inte.

Annorlunda livsstil och lite motstånd någon?

(Deta hela påminner mig lite om debatten kring huruvida det skulle serveras alkohol inne på den nya bion i Göteborg. Det hela hände på den gamla goda tiden när jag var med och beslutade om alla Göteborgs alkoholtillstånd. I detta fall reserverade jag mig mot beslutet (ihop med några sossar om jag minns rätt) då jag verkligen vill hävda att bi är en barn-ungdomsmiljö och ska så kunna förbli. Jag tycker fortfarande inte att de när de står i entrén till bion ska vara omringade av människor bakom stora glasväggar som pimplar. Skippa det helt eller gör det åtminstone någon annanstans är mitt budskap till dem.)