tisdag, februari 24, 2009

Påminnelse

Några händelser som helt enkelt bara skulle kunna vara en slump hände mig i söndags och måndags. Eller så är de just allt annat än slump. Nämligen Gud. Det kanske jag aldrig får veta (även om jag misstänker att jag kommer det) men eftersom jag tror mer på Gud än på slumpen så...

1. Lyssnade till en helt fantastisk predikan om sista kapitlet i Lukas. Det är så underbart med talare som är väl förberedda! Budskapet var fantastiskt. Om hur Jesus död och framförallt uppståndelse ändrade allt. Hur traditionella könsroller fick stå tillbaka för spridandet av evangelium. Vi kommer aldrig att förstå hur revolutionerande det faktiskt var att de första som förkunnade budskapet om uppståndelsen var kvinnor. Men vi kan ana lite av det. Det var helt otroligt starkt. En utmaning till oss alla. Att berätta om Jesus. Den Jesus som dog också för fiendeskapen mellan könen. Att fortsätta sprida Guds rike som är utan förtryck.

Stefan Swärd har också skrivit lite om gudstjänsten här.


2. Måndagen inleddes med lite bloggsurfning och läsning av poster som Klaras, Yo so fine och på tisdagen även hos EFK UNG.

3. Det är så lätt att tycka att man är jobbig för att man tycker att jämställdhet och evangeliet inte kan skiljas från varandra. Att folk drar dåliga skämt, pustar, himlar med ögonen. "Hon den där feministen som alltid ska hålla på". Det vore sannerligen mycket smidigare om man struntade i allt detta. Om man liksom lutade sig tillbaka och tänkte att det inte är mitt ansvar. Om man blev lite mer beskedlig. Då skulle man inte reta folk, skrämma (killar) eller känna en sån panik över sakernas tillstånd i världen (och i kyrkan som ska vara världens ljus). Men det vore inte rätt.

Tack för påminnelsen.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Härligt med en sådan påminnelse!

Jag håller med om att det är en utmaning att berätta om "Jesus som dog också för fiendskapet mellan könen"...
Min fundering just nu är "men hur?" Det känns som vilket sätt man än lägger fram det på så förstärks fiendeskapet istället...

3:12 em  
Blogger Julia said...

sant. Det är väldigt svårt. Om vi kommer på något bra kan vi väl tipsa varandra :)

3:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home