måndag, januari 26, 2009

Joråsåatte

* Har haft en helt fantastisk helg i Vemdalen. 115 trevliga människor åkte upp för en långhelg fylld med gemenskap, skidåkning, frisk luft, bön, dans, underhållning av ett fantastiskt band med gästartister och inte att förglömma alla tävlingar och spel. Kommer definitivt få olika former av abstinensbesvär i veckan. (inte minst efter att vinna i olika spel, även om motståndet jag hade knappast kan vara hårdare vilket orsakade en hel del förluster också. Men jag är över dem nu. Nästan iallafall:)) Nu tänker jag att jag vill att livet ska vara mer såhär liksom hela tiden. Eller kanske inte precis såhär (det vore väl intensivt och även jag behöver tid för mig själv) men åt det här hållet. Just nu skulle jag vilja skaffa ett stort hus med lägenheter och gemenskapsutrymmen (och rum och liknande man skulle kunna låna ut till människor som behövde det för kortare eller längre perioder) och dela varandras liv mer. (Då skulle jag ju också på ett bra sätt kunna lösa detta med att fira gudstjänst med andra varje dag). Iof inga nya tankar hos mig men efter en sån här helg blir längtan än större. Det är väl när sådana här tankar odlas som man inser att Stockholm kanske inte är världens allra bästa plats när det gäller allt. Men på något sätt borde det väl gå.


* Läser hos Rymdhunden Lajka en första rapport från en ledarskapskonferens för kvinnor. Blir fullständigt matt. Milt uttryckt. Men hoppas på att kommande rapporter ger anledning till mer glädje. För vi behöver såklart framförallt inte fastna i presentpåsar (även om jag med bestämdhet vill hävda att det är allt annat än ett oviktigt ting eftersom det tyvärr säger betydligt mer än själva påsen i sig). Att kvinnor många gånger hämmats och hindrats till olika former av tjänster för Guds rike är ett stort problem och det är ju (ofta) med det goda syftet att ändra på detta som den här typen av riktade konferenser ordnas.

uppdaterad: Och en rapport om reflektioner kring innehållet kan du läsa här.

* För er som liksom jag fascineras av Amish rekommenderas följande artikel i DN. Ska läsa den noga en gång till ikväll. Kanske återkommer med fler kommentarer.

* Är så otroligt tacksam till Gud för alla fina människor jag har runt omkring mig.

* Har precis fått låna boken "Pastor Ulf" av kollegan och vännen Marie. Ser fram emot intressant läsning det närmaste.

* Jag är ap-trött.