måndag, januari 12, 2009

Senaste NOD

-Jag prenumererar på tidningen NOD och är väldigt glad för det. Finns mycket intressant och välskrivet att förkovra sig i. Ibland inspirerande, ibland provocerande, ibland till och med tråkigt. Men alltid, alltid nya lärdomar och nya ting att fundera vidare kring. Börja prenumerera du också!

Nod har nu lagt ut senaste numret för nedladdning gratis. Det handlar om familjen och är bland det mest intressanta jag läst. Och då talar vi inte bara i NOD-sammanhang utan överhuvudtaget. Hade i och för sig höga förväntningar på läsningen redan innan den påbörjades på grund av att jag sett att Stefan Swärd reagerat på innehållet. (det finns en rad inlägg, svar från NOD samt en omfattande diskussion) Jag måste säga att jag blir fascinerad av hur man kan läsa en tidning på så olika sätt som vi läsare verkar göra. Jag vet ju att det är så alltid men ändå förvånas jag. Jag läser det inte alls på samma sätt som exempelvis Stefan. Håller verkligen inte med om allt som skrivs i numret. Men det är ju delvis därför det blir så intressant.

Roland Spjuths artikel är bland det bästa jag läsa. Den och andra tycks då uppröra för att vara otydlig. Jag förstår faktiskt inte. (Kan dessutom berätta att jag typ är super-reaktionär :) när det gäller "samlevnadsfrågor" för kristna om nu någon inte visste det.) Men jag tycker det finns ett extremt stort behov av att bredda undervisningen så att inte allt handlar om att målet i livet är att gifta sig. Och sen är det klart liksom. För jag vågar påstå att denna uppfattning är mer utbredd i frikyrkan än utanför. Jag tror självklart att de flesta av oss faktiskt verkligen vill gifta oss. Inget fel i det. Men det handlar ju om vad man gör med äktenskapet och hur det bidrar till Guds rike och inte tvärtom motverkar det. Ett stängt äktenskap och stängda hem är knappast vad vi är kallade till. Dessutom lyfter bibeln fram celibatet. En riktig utmaning. Men idag tycker väl de flesta bara synd om dem som inte träffar någon eftersom de då "missar livet". Det leder ju bara så fel! Gemenskap kan gestaltas på så många sätt! Det är detta jag uppfattar att NOD-numret vill lyfta fram och problematisera utifrån Jesu ord. Med olika författare som tänker lite olika. Läs!