fredag, januari 16, 2009

Julens läsning

Det blev en hel del tidningar, tidskrifter och kurslitteratur i julas. Fick förkovra mig i Martinsons "Postkristen teologi", Sigurdson & Svenungssons "Postmodern teologi - en introduktion" med texter av bland andra Graham Ward och Derrida. Utöver detta en rad artiklar bland vilka författarna Stanley Hauerwas och Rowan Williams främst fångade både mitt intresse och min entusiasm.

Det är få gånger under mina studier som kurslitteraturen på det hela taget varit så rolig att läsa. Men jag hann även med lite annat.

1. Läste Rob Bells "Sexgud". (den titeln kan väl få typ vem som helst att bli intresserad...? :)) Har kollat in en hel del av Bells "Nooma-filmer" som jag gillar. Har också hört en del om både boken jag nu läste och "Elvis som hötorgskonst" (som borde läsas inom en snar framtid). Blev nyfiken på "sexgud" främst efter att bloggaren Monica skrivit om den här. Monica och flera andra som kommenterat öser lovord över boken. Jag håller med om att det är en bra bok men ändå måste jag säga att jag blev lite besviken. Det är oerhört befriande läsning på flera plan eftersom den sätter in sexualiteten i ett sammanhang, att den är en del av oss människor och inte bara handlar om att ha sex eller inte. Långt därifrån. Vi har den i oss. Allihopa. Den berikar oss samtidigt som den är ömtålig och gör oss sårbara. Hur vi behöver lära oss att hantera den. (Att lösningen inte är att låtsas som om ingenting eller att ha sex utanför dess rätta sammanhang!) Men samtidigt tycker jag ändå att boken blandar lite för många ämnen och att den kunde tala mer om det som den utger sig för att handla om. Visst är det positivt att den är extremt lättläst men den lämnar mig med en känsla av att jag vill ha mer fullföljda resonemang. Kanske är det meningen, att inte servera för mycket? Vill nu gärna att någon/några köper eller lånar boken av mig så vi kan prata om den, ok?

2. Läste också Nina Solomins "Ok, Amen" som jag fick låna av en av mina favvokollegor under julen. Jag tycker att det var en oerhört bra bok! (Har redan hunnit köpa den och ge bort i födelsedagspresent till en vän). Boken bygger på Ninas upplevelser hos de chassidiska judarna i New York (hur kunde jag missa dessa kvarter under mitt besök i NY i våras, bara detta är en anledning att åka tillbaka snart!) Nina har själv judisk bakgrund, vilket tycks vara en förutsättning för att hon ska lyckas med bedriften att komma så nära in på dessa människor som de flesta av oss väl bara sett på bild. Dels älskar jag att få veta så mycket om det liv de lever och att få en känsla för de människor som hon intervjuar och lär känna. Men framförallt älskar jag med vilken respekt boken är skriven. Det är liksom inte skrivet utifrån perspektivet att utmåla dem som knäppa och att de skulle bli lyckligare om de alla bröt sig loss från den livsstil de har utan den vill verkligen försöka förstå hur de lever och varför. En otroligt bra bok som det är typ omöjligt att lägga ifrån sig. Läs!