tisdag, augusti 12, 2008

Tillbaka

Tillbaka på jobb och vardagen. Det är på det hela taget trevligt.
Är supernöjd med semestern. Kändes som den perfekta kombinationen av storstad, värme, ÖLAND, familj, fina vänner, vila, motion, utland, Sverige, mat, motion, läsning och korsord.

Det egentligen enda negativa var de läskiga öländska ormarna jag höll på att springa/respektive cykla på. Huvaligen.

Måste bara tycka till om några saker...

* Under sommaren nåddes vi av det förfärande att enligt en ny rapport från Folkhälsoinstitutet så växer så många som 400.000 barn upp med en eller två föräldrar som dricker för mycket.

Och människor ifrågasätter fortfarande varför jag är nykterist.

* Noterar följande mötesannons från Storstadskyrkan. Någon mer än jag som är rejält skeptisk till sloganen "pastor to the stars"? Tim Storey ska tydligen tala på Café Opera men här är det istället titeln Lifecoach som lyfts fram. Jag är ganska nyfiken på kärnan i budskapet måste jag säga men hoppas på mycket Jesus och mindre "fokusera på dig själv-budskap". Men nu är jag kanske bara väldigt skeptisk, elak och fördomsfull. Borde gå dit och lyssna istället.

* Debatten har fortsatt efter artikeln som ett antal barnmorskor och läkare skrev om att propagerandet för ökad kondomanvändning inte ensamt kan lösa problemet med exempelvis klamydia. jag har tidigare skrivit om det här. I Jönköpingsposten har det kommit flera debattinlägg och uttalanden om hur dåligt deras inlägg var och att det aldrig kan få någon effekt. Dessutom lyfts detta att de flesta, eller om det är alla av de undertecknande är kristna och till och med frikyrklga fram gång på gång. Jag blir bara så matt av detta. Hur mycket jag än försöker (o jag har faktiskt försökt även om ni tvivlar) att förstå vad det är som är så kontroversiellt i artikeln så går det bara inte.

Det är väl klart att sådant som klamydiaspridning påverkas av hur människor beter sig. Däremot kan det ju mycket väl vara så att man ändå vill ha sex med många och fort ska det gå men då är det ju en bedömning man själv får göra. Man tycker kanske helt enkelt att fördelarna av detta överväger. Men att det inte skulle spela roll om människor beteende ändrade sig?

Är jag ovanligt trög?

* ett litet glädjeämne är det faktum att jag troligtvis sänker mina hemförsäkringskostnader med typ 600 kr (!) på ett år genom att efter viss undersökning hittat ett annat bolag. Sådant gläder en småländska vill jag lova.

* tankarna handlar till stor del om predikan i söndags i kyrkan utifrån Luk 11:37-54 (bra ställe att slå är bibeln.se). Utmanande och provocerande. På flera olika plan. Hur vi människor ständigt luras att tro att vi inte behöver Jesus. Hur många tror att de ska kunna nå frälsning genom att leva goda, rättrogna liv. För det vore väl orättvist om jag som lever så bra...? Och hur vi då håller upp fasader och ser flisan hos andra... Men det kommer aldrig någonsin att gå i egen kraft. Vi är blott syndare och behöver Jesus.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

ang. debattartikeln:

Man tror när man läser en debattartikel från fackmän att de har något ny kunskap att förmedla. När det sen visar sig att de förespråkar ABC-metoden trots att smittskyddsinstitutet och all annan expertis är emot detta på goda grunder undrar såklart folk. När det kommer fram att de är kristna dras slutsatsen "de måste ha en annan agenda än att stoppa smittspridningen."

Blogge skriver om ABC-metodens verkningar baserat på statistik från olika länder (obs, innehåller känsliga bilder).

3:09 em  
Anonymous Anonym said...

Ang Jönköpings-Postens reportage med anledning av debattartikeln:

Flera har nu skrivit mycket bra insändare och klassat ner J-P:s artikel om debattartikeln ur ett rent journalistiskt perspektiv. J-P har skrivit tendensiöst, menar man. Ex.vis skriver man "läkaren och pingstvännen ..." medan man inte betecknar andra personer i reportaget på samma sätt. Luktar kvällspress...

2:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home