måndag, juli 21, 2008

Några korta och väldigt blandade.

* Blir ibland mer trött å mig själv än vanligt. Exempelvis när jag glömde min nuvarande favvo-jacka (efter att den förra favvisen blev stulen) någonstans på tåg/buss sträckan Jönköping-Borgholm förra veckan. Dessutom tvingade syrran mig att slänga en annan totalt utsliten variant när jag fick denna av henne. Well, det är ju bara materiellt och dessutom fick jag ju den gratis men ack så onödigt att behöva skaffa en ny.

* Vad gör Darin? Lånade en skiva på Huskvarna bibliotek och hade med mig till Öland. Riktigt bra såklart. Men det var ju längesen man hörde något nytt. Kanske spelas det in för fullt? Jag och flera av mina medresenärer skulle isåfall bli väldigt glada.

* Joel Halldorf skriver oehört läsvärt i GP under rubriken "Religion är inte ideologi - det är ett sätt att leva" appropå SSU:s ansökan om att starta friskola i Södra Älvsborg.

* Följande artikel om surrogatmödraskap signerad Hanne Kjöller i DN fick mig att blir upprörd under första semesterveckan.

"Jag oroar mig inte det minsta för barnen."

Jag kan bli helt matt och rädd när jag tänker på framtiden. På att man betraktas som helt hopplöst reaktionär när man inte vill ha surrogatmammor, eller anonym spermadonation eller när man är allmänt skeptisk till att alla ska ha rätt till att ha barn. Oavsett. Eller på att vi antagligen kommer designa bebisar i framtiden, kunna välja bort egenskaper och sådant vi anser vara "defekt", på att det anses helt accepterat att "välja bort" barn med Downs syndrom, på att vi är så upptagna av oss själva och jakten på det "perfekta" att vi skapar ett samhälle som jag inte tror att vi vill ha. Egentligen.


1 Comments:

Blogger Hanna said...

Hej kära du! Hoppas allt är bra. Tycker också det är tragiskt med vårt samhälles inställning till rättigheten att "få barn". Däremot tyckte jag artikeln var ok, eftersom hon tog upp funderingarna kring att det inte räcker med att mammorna säger att de inte skadas av det. Det godtar vi ju inte i andra frågor. Ska du till frizon? Jag ska dit och prata om abort på fredagen, det är dock inte utlagt på deras hemsida än.

7:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home