torsdag, januari 24, 2008

Oj

Vilka omtumlande dagar det har varit. Har skrivit enligt mitt tycke min hittills viktigaste artikel men också den klart jobbigaste. Den som tror att detta sker lättvindligt får nog tänka en gång till. Många gfånger är det betydligt lugnare att bara strunta i saker. Men nu är jag ju inte skapt på det sättet. tack mina fina vänner för all uppmuntran. Fantastiskt också att detta lett till nya kontakter.

Men för att förtydliga: den här artikeln handlar inte om mig och mitt eventuella bekräftelsebehov. Den handlar främst om min genuina längtan efter en sund men framförallt bibelcentrerad undervisning. Sen kommer vi ibland komma till olika slutsatser men de här är mina och jag tycker alltid att det är viktigt att stå för sina åsikter och när man är övertygad om att man har rätt vill man självklart att fler ska tycka likadant...

Nu blir det några dagar i Uppsala med jobbet. Är egentligen helt utmattad men samtidigt på många sätt hoppfull.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Beundrar dig ska du veta!/linnea

5:28 em  
Anonymous Anonym said...

Din fan-club torde ha ökat i omfång efter artikeln. Intressant att ett feministiskt ifrågasättande av rådande(?) dogmer inom (Pingst)kyrkan uppbådar så stora skaror att höra av sig. Här finns uppenbarligen mer att gräva i :)

5:49 em  
Anonymous Anonym said...

Du gör det på ett moget, välunderbyggt och engagerat sätt. Helt enkelt bra!

/Uno

9:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, det blev en trevlig debatt. Personligen tycker jag att mina meningsmotståndare får mig att utvecklas mest. Så tack! Sedan är väl min erfarenhet att det är den gamla klssiska tolkningen som får mest kritik idag. Har själv blivit utsatt för regelrätt utfrysning i ett kristet sammanhang därför att jag inte kunde stödja kvinnligt ledarskap i församlingen. Det var en obehaglig upplevelse, samtidigt som det gjorde att man fick lära sig försoning och förlåtelse.

10:19 fm  
Blogger Monica O Kolkman said...

Vill bara säga till Anonym (Jonny?) att jag tycker det är tråkigt att du blivit utsatt för utfrysning.
Inom Svenska Kyrkan har jag stött på många som är motståndare till prästvigda kvinnor, en del av dem är nära vänner, och jag har alltid känt att det är viktigt att meningsskiljaktigheter inte får göra oss till ovänner.
Dessutom har jag sympatier för "andra sidan" eftersom jag känner igen mig och har brottats med dessa frågor länge innan jag ärligt kunde säga att jag visste var jag stod.

2:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home