fredag, mars 28, 2008

Mer Regent

Kände mig relativt seriös igår (även om jag på samma gång har svårt att minnas när jag skrattade så mycket på en och samma dag innan...) Tillbringade hela dagen, från innan 08 till efter 21 på Regent igår. Deltog på tre lektioner och lyssnade till ett panelsamtal.

Inledde med en lektion med Packer i systematisk teologi på temat synd: mycket intressant och behagligt att lyssna på.

Fortsatte därefter på en lektion ï kristendomshistoria med Sarah Williams (tror att hon hette så) om kyrkorna under fascismen. Känslosamt och engagerande.

Därefter lektion på temat "Environment " och "Creation": A scientific and biblical framework for caring for the Earth med Loren Wilkinson.
Det var väl okej men samtidigt lite segt och levde verkligen upp till detta att komma till det intressanta först de sista minuterna.

På kvällen var det panelsamtal kring Brian McLarens bok: Everything must change. OTROLIGT intressant även om det alltid finns en risk att den här typen av samtal blir väl introverta. Jag tycker dock att det klarade sig :) Så nu måste jag nog läsa den där boken. Blev ju aldrig så mycket av mitt projekt förra året att läsa McLaren, får göra ett nytt försök när jag kommer hem.

Har under den här resan fått otaliga lästips så nu hoppas jag på både tid och inspiration...

En av mina resekamrater pluggar och en sover och det snöade (!) ute när jag vaknade så jag vet inte riktigt vad som kommer att ske men ikväll blir det iaf sushi (!) och film med några av Olofs kompisar.

Imorgon väntar två bussar på sammanlagt typ 9,5 timmar innan Johanna och jag kommer till Salem. En natt där, sen tåg för mig tillbaka till Portland, taxi(!) till ett hotell nära flygplatsen och sen up tidigt på måndag morgon för att flyga hem. Tisdag morgon är jag tillbaka på svensk mark igen.