tisdag, mars 25, 2008

Lite mer Mars Hill

Hade lovat att inte googla på kyrkan o Mark Driscoll innan gudstjänsten vilket jag inte heller gjorde. Som Kommentarerna här på bloggen förutspått så blev jag såklart ledsen över vissa uttalanden, kyrkans avståndstagande från feminism i allmänhet och ders syn på kvinnliga pastorer. Jag har verkligen svårt att förstå detta med att "kvinnor kan göra allt i församlingen men inte vara pastor/äldste". När övergår man till denna helt specifika roll? Om någon är ungdomsledare, undervisar i hemgruppen, deltar i själavårdsarbete och ibland tom är avlönad för dessa funktioner etc. när exakt övergår man från att "bara" vara detta och bli pastor?

Har också i diskussioner här träffat på åsikten (refererad av en annan dock) att i församlingen ska fullständig jämställdhet råda men inte i äktenskapet. Detta för att äktenskapet är en tillfällig konstruktion och församlingen ska symbolisera evigheten. Jag förstår inte hur detta ska gå till. När börjar och slutar man vara församling? Ponera att jag var gift, i hemmet skulle min man bestämma och ha den andliga "auktoriteten" när vi kliver över tröskeln in i kyrkan är det fritt fram för mig att undervisa och liknande. Detta måste ju helt enkelt bygga på en församlingssyn som handlar om institutioner och byggnader och inte att du och jag hela tiden är församlingen om än denna såklart är organiserad. Är man med i en församlingen är man såklart det hela tiden.