tisdag, februari 19, 2008

Några korta

* Bloggarna lever. I en tid när den här bloggen är ganska tråkig är det skönt att nya bloggare tillkommer samt att gamla får nytt liv. Två bloggar som redan tillhör mina favoriter är Daniel Sturesson, kristdemokratisk frände samt Emanuel Karlsten som bloggar på dagen.se. Han hade tidigare en blogg med namnet "Loggbok - The kristen upplevelse". Det återupptagna bloggandet har startat på ett strålande sätt.

* Har skrivit ett kapitel till en liten bok om Förvaltarskapsprincipen. Idag fick jag kommentarer på texten och kan pusta ut. Jag blev inte sågad.

* Idag skriver Dagen om boken "Barnbrudar" av Tina Thunander som handlar om barnäktenskap och tvångsäktenskap. Ett kapitel handlar om påstådda arrangerade äktenskap inom Pingströrelsen och Sten-Gunnar Hedin intervjuas. Jag läste boken i julas och den bjuder på mycket intressant läsning även om vissa kapitel gjorde mig lite fundersam, bland annat det om just Pingströrelsen. Då jag är väl insatt i denna kontext är det klart man undrar också hur man hade känt inför de andra kapitlena om man hade varit mer insatt i de kontexterna som de utgår ifrån. Hursomhelst är det en mycket intressant bok och det är verkligen ett problem med tvångsäktenskap och barnäktenskap och det finns många enskilda öden som är förfärliga. Jag tycker dock att det också mycket väl kan vara ett problem att unga människor har sex eller flyttar ihop väldigt tidigt. En problembeskrivning som jag inte riktigt får uppfattningen att författaren delar?!

Vore glad om någon i min närhet ville läsa boken så vi kan diskutera sedan :)