söndag, februari 10, 2008

Deltävling 1

Så är det återigen dessa härliga melodifestivaltider. Jag mjuter i fulla drag. Inte för att låtarna så ofta är så bra men även det dåliga kan ju vara underhållande. Jag har ju en förkärlek för att såga... Här kommer mina reflektioner om deltävling 1.

1. E-type & The Poodles "Line of fire"

Nej, nej, nej. Omodernt, tråkigt och bara dåligt. jag tycker att vissa av E.-types tidigare låter har varit grymt svängiga men utan sin duktiga refrängsångerska Nana så blir det tydligen inget av det. Kan inte förstå att de gick vidare till andra chansen.

2. Face -84 "Alla gamla X"

Nej, nej, nej här också. Lam låt och kunde de iallafall inte se ut som att de spelade ordentligt på instrumenten?

3. Velvet "Déjá vu"

Bra sångerska vars röst dock inte sticker ut. Ok låt men inget jag känner att jag behöver höra igen.

4. Brandur "Lullaby"

För mig var detta kvällens positiva överraskning och den låt som fick min röst. På sätt och vis var det kanske lite tråkigt och ingen melodifestivalvinnare direkt men jag o syrran satt båda helt tysta och fängslade genom låten. Dessutom sjöng han ju väldigt bra! Denna låt ska jag kolla in på mitt melodifestival-VHS-band ikväll :)

5. Michael Michailoff "That´s love"

Den låt och artist jag var mest nyfiken på. jag gillade Michael när han var med i fame Factory (ett program jag för övrigt tvivlar på att jag missade ett enda avsnitt av när det gick...). helt okej låt men det lät som en låt man hade hört förut. Michael var helt okej men det kändes som att han inte sjöng ut ordentligt.

6. Amy Diamond "Thank you"

Kvällens mest proffsiga framträdande. Sjunger ju otroligt bra och har utstrålningen. kan dessutom gå hem hos både gamla och unga :). Låten var inget speciellt men jag tror att den blir bättre efter några lyssningar. Rättvist att denna gick till globen.

7. Suzzie Tapper "Visst finns mirakler"

Nej!Kändes tidigt 90-tal. Texten var okej men låt och framträdande: tråkigt!

8. Christer Sjögren "I love Europe"

Både låt och framträdande kändes som ett skämt, som att Christer Sjögren gjorde parodi på sig själv. Men det gjorde han ju inte. Oj, vad vi skrattade... Är de som skrivit låten o valt Christer ironiska och är folk ironiska när de röstar? Om de är det ger jag det mitt fulla stöd. Om inte så ger jag inga kommentarer.

Jag tyckte att Amy och Brandur skulle gått till globen och så Michailoff och Velvet till andra chansen.

Nu får man ge sig till tåls en hel vecka...