måndag, januari 28, 2008

Om att utse statschefen med hjälp av lotten

Jag är ju ingen monarkist. Men jag är inte heller någon som går igång på att inför republik. jag har istället förspråkat en folkvald kung. Men inte heller det har kännts klockrent. Tanken om lottning har såklart också diskuterats (både i mitt huvud och när jag läste statsvetenskap) men när jag nu läser följande förslag (tack Dogge för tipset!) om att utse statschefen just med hjälp av lotten. ja så känns det som att detta är modellen med stort M. :)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har varit nere med lottkungadömet sen 2003, när jag gick stats a och fick läsa Manins "den representativa demokratins principer". Jag föreslog det tom på ett möte med republikanska föreningen en gång... Killen måste ha snott iden från mig.

12:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Hmm folkvald kung har vi ju haft i Sverige. Senaste gången vi valde var väl 1523... Hög tid för ett nytt val således!

9:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja, det var tyrannen Gustav Vasa som införde arvskungadömet. Innan dess valdes kungen och var mer beroende av folkligt stöd. Jag tycker i och för sig att dagens kungshus sköter sig bra, men rent principiellt tycker jag att kungen bör väljas.

9:21 fm  
Blogger Unknown said...

julia, jag hoppas att du skämtar :)

2:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home