måndag, februari 04, 2008

Jag kommer ut som nyliberal?!

I TV har ju Johan Stael von Holstein som tagit plats i statens kulturråd anklagats för att vara "nyliberal" i sin syn på kulturpolitik. Han har ju inte sagt något radikalt alls. Vilket innebär att jag knappt vågar tänka på hur nyliberal jag uppfattas i denna fråga.

Jag tycker nämligen inte om att mina skattepengar går till att bekosta lustiga saker som knappt ingen förstår men "det är ju konst". Känns som att man kan använda den ursäkten vid alla de möjliga tillfällen...Förbud ska vi vara försiktiga med men skattepengar bör vi också hantera varsamt...

Debatten har ju dessutom återuppstått i samband med "A history of sex" i Alingsås som kristdemkraterna ifrågasätter ( för övrigt ivrigt påhejade av min favvo Paolo Roberto i SVT:s debatt i förra veckan). Bra tycker jag! Det blir dubbla signaler med å ena sidan extremt provocerande sexbilder innehållandes hästpenisar etc. samtidigt som det är hemskt att ungdomar kollar på porr. Men hey, detta är ju konst ju...



Läs Marcus Svensson i Smålandsposten.

Men sen på lunchen kom jag på att jag ju gillar bibliotek...men de kanske man kan undanta? Det är inte alltid lätt att vara konsekvent :)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmm, jag skulle nog säga att det går alldeles utmärkt att försvara bibliotek och fria böcker - samtidigt som man dissar stöd till konstig konst.

Konsekvenserna av bibliotek är att alla får tillgång till (läs)upplevelser som utvecklar oss intellektuellt och själsligt. Det finns även vetenskap på att bokläsare lever längre :)

Spelar konsten samma roll för människor? Jag är skeptisk. Åtminstone inte för på långt när lika många. Biblioteken har en speciell ställning! - och det beror inte bara på att jag gillar att fördriva tid där...

10:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Home