onsdag, september 05, 2007

Skrämmande

Igår slog jag på TV4:s nyheter kl 19 där det togs upp att det är orättvist att inte alla landsting ger föräldrar lika möjligheter att gratis få göra ett Nupp-test. Med detta test kan man med mindre risk undersöka om det finns en kromosomavvikelse och på så vis få en indikation på om man bör gå vidare och göra ett fostervattensprov. Birgitta Rydberg, landstingsråd i Stockholms läns landsting för Fp menade att det var mycket problematiskt att möjligheterna ser så olika ut och i programmet intervjuades också ett par (jag tror de bodde i Västra Götaland) som hade fått bekosta provet själv.

Hela inslaget andades hur problematiskt detta var. Personligen är jag betydligt mer oroad av att sådana här tester anses självklara och egentligen att de överhuvudtaget görs. Varför anses det helt okej att till varje pris vilja ta reda på om ett barn har Downs syndrom så att man kan göra abort? Jag tycker att en bättre lösning om man nu tycker det är så problematiskt att vissa får göra det och andra inte är att ingen får göra det på skattebetalarnas bekostnad. Jag vill inte ha ett samhälle som ser människor med Downs som ett problem och sorterar ut människor. Det minsta man kan förvänta sig är mer diskussion och inslag som problematiserar.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

bra Jullan...jag håller med dig till fullo! /syrran

10:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Du har helt rätt, det är riktigt skrämmande den här utvecklingen.
Skriver själv om det idag, och tycker mig ha rätt att jämföra detta tänk med hur Hitler en gång resonerade kring utvecklingsstörda...

12:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home