tisdag, september 04, 2007

Intressant debatt

Idag återfinns en mycket intressant debattartikel i Dagen om EFK Ung och politik. Jag ser mycket fram emot svaret och kan säkert få anledning att kommentera det också. Det som skrivs om Rebecca St James är en nyhet för mig. När det gäller dagens artikel håller jag inte med om allt, men en del. Jag anser inte att det går eller är önskvärt att skilja på religion och politik men däremot måste man noga tänka sig för innan man monopoliserar och använder kyrkan till både det ena och det andra. Jag blir oerhört illa berörd när jag hör talas om pastorer som talar om för sin församling vad de bör rösta på exempelvis. Den sista tiden har jag också stört mig något alldeles otroligt på den attityd man som kristdemokrat och inte minst nykterist kan möta i vissa frikyrkokretsar där man möts av blickar som liksom säger "Jaha, du är en sån där som inte har tänkt till själv." Gärna också något i stil med "jag blir så trött när alla tror att man är kristdemokrat bara för att man är kristen" eller "jag är så trött på att frikyrkan gjort alkohol = synd".

Men alltså, seriöst. Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning eller så men jag kan garantera att du i dagens frikyrkosverige (om det kan klumpas ihop) är betydligt mer udda om du är nykterist än om du inte är det. Och är det något av alla livsval jag gjort och gör som ifrågasätts så är det just detta. Folk verkar bli inte så lite provocerande.

När det gäller det politiska likaså. Vore betydligt enklare att vara lite sådär lagom vänster (vilket vissa säkert tycker att jag är, haha) och säga några förenklade sanningar om tillvaron. (nu menar jag VERKLIGEN INTE att de som är vänster per definition skulle vara ogenomtänkta - inte alls). Det är svårt att förklara detta känner jag men kanske finns det någon av mina läsare som hajjar vart jag vill komma...

Så som sagt... ska bli mycket intressant att följa svaret/svaren.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

hm. har det inte blivit fel på länken till Ehrenbergs blogg?

8:37 em  
Blogger Unknown said...

Du har rätt Julia, det är svårt att förstå vad du menar... Om du stör dig på att folk placerar dig i fack, så måste du väl också acceptera att vissa stör sig på att få etiketten kristdemokrat, bara för att de är kristna.Sen vad gäller att blanda ihop religion och politik, så är artikelförfattarna inga föredömen på något sätt. Jag lovar dig att om EFK Ungdom hade bjudit in en kristen irakisk artist, vars video visar en bild Mahmoud Talaminejad som ber om kraft för att få bort amerikaner ur Irak, så hade artikelförfattarna reagerat än starkare. EFK ska inte ha politiska åsikter är i detta fall en omskrivning för "EFK visar politiska åsikter som inte överensstämmer med mina."

8:53 fm  
Blogger Julia said...

Okej, men jag är ju iallafall medveten om att det är svårt att förstå mig...det är väl alltid något :)Det är klart jag förstår att det är störande att få en viss politisk etikett för att man är troende eller att folk antar att man är troende för att man har en viss politisk etikett. Jag anser ju att det inte är möjligt, eller önskvärt att skilja på religion och politik óch menar att det är en omöjlighet för en kyrka att inte göra uttalanden som är politiska då många av Jesu uttalanden får sådana implikationer. (så här håller jag inte med artikelförfattarna) Man bör dock alltid vara försikt hur man uttrycker det och hur farligt det kan bli när man lägger till andliga maktord bakom sina åsikter. Och hur man på så många sätt kan utestänga människor.

9:13 fm  
Blogger Unknown said...

Hej,

Jag fastnade på att du skrev att det inte går och inte är önskvärt att skilja på politik och religion. Jag kanbske missförstår, men isf får du gärna förklara så jag förstår.
Jag menar att det är viktigt att skilja på religion och politik, bl a för att inte pådyvla andra sin religion. Kan man t ex vara för religionsfrihet om man inte kan/vill skilja på religion och politik?
Jag menar att man kan ha en religiös övertygelse som styr sitt liv utan att för den skull kräva eller på politisk väg arbeta för att andra också ska följa den linjen.
Kanske har jag missförstått och därför vill jag inte att du ska ta mina frågor som alltför provocerande. Men det skulle vara intressant om du ville utveckla och förklara så att jag också förstår vad du menar. :)

//MT

4:02 em  
Anonymous Anonym said...

Angående religion och politik.

I en betydelse måste politik och religion skiljas åt annars är risken mycket stor att vår politik blir totalitär alternativt religionen låter sig styras av/ tvingas att anpassa sig till vad som är politiskt gångbart för tillfället. Ge åt kjesaren vad kjesaren tillhör och åt Gud vad som tillhör Gud, för att citera en inte helt obekant (H)herre.

I ett annat avseende kan/bör politik och religion/livsåskådning inte skiljas åt. Oavsett vilken livsåskådning vi har så är det här en mycket stor del av våra värderingar formas, värderingar som i sin tur ligger till grund för våra politiska ställningstaganden. Inte minst vår människosyn är avgörande för våra politiska ställningstaganden, iaf om vi är någorlunda genomreflekterade. Om vi tror något annat bedrar vi oss själva. Detta oavsett om vi är sk "humanister", muslimer eller kristna.

11:51 em  
Blogger Julia said...

Mattias säger en del av det jag menar varpå jag inte behöver upprepa det. Min religiösa och min politiska övertygelse är inte utbytbara med varandra och således inte samma sak (begreppet synd tex. är mycket svårt att hantera för många. Att man tycker att något är synd och fel innebär ju exempelvis inte alls automatiskt att man tycker att det ska lagstiftast bort eller hindras. Lagstiftning och nåden från Jesus Kristus är ju liksom inte på samma nivå...) Men däremot genomsyrar min religiösa övertygelse mitt liv och påverkar naturligtvis också mina politiska åsikter så i den meningen är det helt stört omöjligt att skilja åt. Alltifrån att det inspirerar till engagemang överhuvudtaget till engagemang inom vissa områden tilll konkreta ställningstaganden. jag kan själv inte säga var inspirationen och påverkan börjar och slutar eftersom det är en del av mig. Som jag tidigare skrivit ser jag dock en stor fara i när man försöker ta patent på och legitimiera sina åsikter genom att ta för "stora" ord och snpråk i sin mun. Det bör man självfallet vara försiktig med.

4:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home