torsdag, augusti 23, 2007

Existens

I tisdags kollade jag på säsongspremiären av programmet Existens. Denna gång handlade programmet om abort och utgick specifikt från frågeställningen om det sänder dubbla budskap kring aborter att foster som aborteras efter den 12:e veckan kremeras eller begravs, och att detta ibland sker utan att kvinnan vet om det. Som vanligt känns program som vill göra ett seriöst försök att behandla liknande frågeställningar för korta men programmet lyckas ändå lyfta fram mycket under den halvtimme som det sänds. Bland annat intervjuas en företrädare från Svenska Kyrkan (med anledning av att de ibland tillfrågas om att hålla ceremonier), en företrädare för Katolska Kyrkan (som jag tycker sa många tänkvärda saker) och så Hanne Kjöller. När det gäller den sistnämnda kommer det antagligen inte som någon större överraskning för bloggens läsare att jag långt ifrån skriver under på hennes syn på aborter. Den här sommaren har jag funderat oerhört mycket på dessa svåra frågor, hur debatten lätt blir väldigt förenklad och poraliserad och hur man knuffas från en det ena diket till det andra. Jag känner stor sorg över att det görs så många aborter. Därmed inte sagt att det bästa sättet att göra skillnad är förbud eller sänkta veckogränser. Men jag drömmer helt klart om stor förändring och funderar på hur man bäst kan göra skillnad. Funderingar som lär fortsätta...Programmet sänds i repris ikväll kl 19:30.