fredag, augusti 31, 2007

Lära av Finland?

I Finland har det dragit igång en kampanj med syfte att få finnarna att sluta "råsupa". Detta ska åstadkommas genom att peka på pinsamma nattliga fylleincidenter med ingredienser som kräkningar, kiss, rattfylla etc. Kampanjen görs av nykterhetsorganisationer i samarbete med bryggerinäringen. Jag är delad.

Å ena sidan är det väl bra att man lyfter fram all den skit som alkohol bidrar till. Å andra sidan tvivlar jag på att det är speciellt effektivt. Jag tror inte att speciellt många känner sig träffade av reklamen. Dels så är trots allt de flesta sk. "Måttlighetskonsumenter" och dels är det nog inte alla som inser hur pinsamma de faktiskt blir när de är fulla. (Vi som alltid är nyktra får verkligen se både det ena och det andra). Dessutom är det faktum att bryggerierna står bakom något som får varningsklockorna att ringa hos mig. De har ett intresse av att folk dricker. När folk dricker för mycket finns det risk att också opinionen mot alkohol stärks och därmed kanske de förlorar på det. Pengar lockar bryggeribranschen helt enkelt.

Kampanjer i all ära men det är inte som främst ger resultat. Jag tror i och för sig att det skulle behövas lite kampanjer som uppmanade folk till personliga ställningstaganden, oavsett om man är måttlighets- eller storkonsument. Ingen kan ju beskylla mig för att inte försöka driva kampanj på "min front" iaf. :=)