onsdag, augusti 15, 2007

Kristen vänster?

Håkan Arenius, ledarskribent på Dagen, är nog min favvo bland det här landets ledarskribenter (de utanför vårt lands gränser har jag inte så stor koll på.) Jag håller nästan alltid med men även när jag inte gör det så är det tänkvärt. I dagens text problematiserar han begreppet kristen vänster. Jag har läst Ordfronts reportage som Arenius tar som utgångspunkt och tyckte inte att det var något vidare. Jag hade liksom förväntat mig mer analys och inte bara det som jag uppfattade som "det här är det goda kristna alternativet (och ofta liberalteologiska)" till skillnad från den hemska högern (typ de flesta frikyrkor, alla som röstar på kristdemokraterna etc). Men allt är inte så svart eller vitt. Vart ska jag exampelvis placera in mig själv på en strikt vänster-höger-skala. Jag kan inte. Du kan ju försöka placera in mig. Det finns ju liksom fler dimensioner än höger-vänster. Defintivt ingen nyhet. Jag kan också bli trött på den alltför utbredda uppfattningen att det skulle vara vänster att vilja bekämpa fattigdomen. (iaf om man med vänster menar typ v,s och mp mfl) Ett starkt engagemang för detta finns ju på många håll på vänster-höger-skalan. Liksom det finns ett starkt engagemang för motsatsen (eller iallafall stor brist på engagemang).

Jag avslutar detta korta tillägg med att citera Arenius penna.

"Men den som tar Jesusefterföljelsen som utgångspunkt finner sig ofta hopbuntad med vänsterfolk - och för den delen andra gånger med högerfolk. Att definiera någon som ”vänster” eller ”höger” är för somliga ett enkelt sätt att ta avstånd och slippa att ta till sig obekväma åsikter.Det ena som det andra får man ta med jämnmod, även om man inte tror att vare sig Fidel Castro eller George W Bush kan förklara världen. Materialismen är lika fanatisk på båda håll, och där den får fritt spelrum slutar det alltid i katastrof."