onsdag, augusti 15, 2007

Tillbaka

Nu är jag tillbaka från en nästan 4 veckors lång frånvaro här på bloggen. Nu är det andra tider. Vardagen är här. Semestern var otroligt trevlig. Inledde med att umgås med lite vänner samt hela familjen på Öland. Därefter åkte jag till Gotland med barndomsvännerna Oscar, John, David och Rebban (eller ja, Rebban är ju egentligen inte en barndomsvän men det känns nästan så). Det kändes som att vi var på läger igen när vi låg och pratade om allt och inget (även i samtalsämnena kändes mycket igen från lägertiderna) på kvällarna, åt halvtorftig frukost och bara hade otroligt trevligt. Vi hann också tillbringa ganska mycket tid i Visby, inte minst på kvällarna. Det är ju en otroligt mysig stad! Sen var det då dags för anledningen till vistelsen: att Kim och Bea skulle gifta sig. De var så otroligt fina. Och lyckliga såklart. Allra roligast var dansen som pågick till nästan halv 4. Härligt att få känna sig lite ung och pigg :). Sen var det lugnet tillsammans med föräldrarna på Öland som gällde. Så underbart att bara gå långpromenader, läsa, spela spel, äta och pyssla. Vila för kropp och själ. Åkte sedan på shopping till Ullared och tillbringade några trevliga dagar i Huskvarna där jag umgicks med Hanna, Jakob, Bruno och Hanna. I helgen som var begav jag mig upp till trakterna utanför Katrineholm (Tokenön och Julita) där Rebecca och Simon gifte sig och jag hade glädjen att delta. Så tre bröllop på två helger är ju rätt intensivt men nu dröjer det ända till 8:e september tills nästa. Men för en luttrad frikyrkotjej i 25-års åldern så är det trots allt inte sååå mycket ;)

Det var också skönt att befinna sig i obygden och lugnet och inse att det ju är underbart men att jag ändå ville tillbaka till storstaden igen. Mycket bra känsla.

Tänkte göra en liten lista också...

Semesterns bästa läsning: Snabba Cash. För att det var total avslappning att ge sig in i något så långt borta från en själv. Dessutom var det välskrivet och intressant och det överraskade mig verkligen att jag gillade boken. Jag började egentligen läsa den för att bror och svåger pratade så mycket om "stekare".

Semesterns blodrusning: Aktuellts serie om "religiösa friskolor". helt sjukt vad allsidigt det var (not!). Jag kände mig nästan beredd att ändra uppfattning om Public Service. "Bevisen" för hur hemskt det var i religiösa friskolor var bland annat undervisningen kring abort där man hävdade att abort var att ta ett mänskligt liv (!). Hur många skriver inte under på den definitionen? Får man som lärarae hävda att abort verkligen inte är oproblematiskt och exempelvis vilja se ett samhälle utan abort (utan att vilja lagstifta). Det är klart att det finns problem i religiösa friskolor. Liksom i alla skolor. Men jag tycker att hela granskningen andades lite "sådana-där-religiösa-människor- är- ju- helt- knepiga- och-barnen-måste-skyddas-anda". Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan man måste skriva på något slags intyg innan man släpps lös i exempelvis ett klassrum.

typ: "härmed intygar jag att jag absolut inte tror på att Gud kan ha haft ett finger med när världen skapades. Om jag tror på Gud lovar jag att jag inte tror sådär jättemycket, typ att bibeln är Guds ord och så, och jag lovar att inte låta min tro påverka mig utan jag lovar att hålla religionen helt privat.".

Vi får väl se...

Bästa TV: Dokumentären om svenska countrygruppen Calaisa på SVT 27/8. Så underhållande.

Ja och bäst i övrigt var det såklart att träffa familj och vänner... Ni som vill se kort gör det bäst på Facebook.

Dagens fråga: varför undrar jag varje år varför jag inte åkte till Frizon och sen nästa år gör jag inget åt saken?

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Trots att jag kommer från Katrineholm så har jag aldrig hört talas om Tåkenön, var tvungen att kolla på eniro. Hoppas att du hade det trevligt, Julita är fint.

1:57 em  
Blogger Julia said...

Det var både fantastiskt trevligt och vackert!

2:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home