söndag, december 17, 2006

Måste allt ske offentligt?

Läser att det nu också finns ett TV-program; Virgin Diaries där man får följa unga människor (exemplet i artikeln är 17 år) inför, under och efter deras "sex-debut". Programmet orsakade tittarstorm i England. En företrädare för MTV tror inte att det kommer bli kritik mot programmet i Sverige eftersom "det är mindre moralpanik här".

Personligen känner jag i all min brist på erfarenhet ett behov av att göra vissa invändningar och folk må tycka att jag har just moralpanik. Vad nu det är. Jag hävdar dock att detta program inte borde göras. Av omsorg. Är verkligen dessa 16-17 åringar beredda på följderna av att dela något så djupt personligt som sex med en hel TV-publik? Visst, de anmäler sig säkert frivilligt till att delta men vad är detta ett uttryck för? Behov av bekräftelse eller ett uttryck för att sex har blivit som "vad som helst" och att det inte är mer personligt eller privat att dela med sig av detta som en berättelse om "första skoldagen" eller liknande. Jag tycker att det är skrämmande. Visst ska vi våga prata om sex, inte minst med andra perspektiv än att allt bara handlar om att se till att skydda sig (även om detta naturligtvis är jätteviktigt). Såsom känslor, att vara rädd om sig själv och andra och att våga vänta om det är det man vill. Dessa samtal behövs självklart!

Sammanfattningsvis: Sex är väl något man ska dela med en annan människa. Inte med en hel TV-publik.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag såg faktiskt ett avsnitt och jag undrar hur "äkta" det är. Tror att mycket är fejkat. För övrigt var det ett väldigt tråkigt och torrt program.

1:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home