torsdag, december 14, 2006

alkoholfritt betyder fritt från alkohol...

Har tillbringat eftermiddagen och kvällen på fullmäktige. Fick hoppa in och votera en hel del. Det är verkligen så mycket roligare än att sitta i ersättarrummet där man vare sig hör eller ser.
Sen var det dags för julbord. Blev hänvisad till det alkoholFRIA alternativet. Men tror ni att det var alkoholfritt? Icke. Det var Blossas lättglögg ala 2,25 volymprocent som serverades.
Jag tycker som ni kanske vet vid det här laget att det snarast borde införas en strikt alkoholpolicy som säger nej till att skattepengar används till alkohol, men det minsta man kan begära är väl ändå att man för det första inte ska behöva känna sig besvärlig för att man vill ha ett alkoholfritt alternativ och när man så får tag i detta kan man ju tycka att det bör vara alkoholfritt även i praktiken...

Nej, om jag så blir ensam om åsikten kommer det en motion från mig. Så får alla fullmäktigeledamöter som tycker att pimplandet är en "helig" tradition säga precis vad de vill.

/Upprörd

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Heja!

10:09 em  
Anonymous Anonym said...

Fast nu är det ju så att alkoholdryck enligt alkohollagen är en dryck som innehåller mer än 2,5 volymprocent alkohol. Är kanske det som de går på? Och om man ska hårdra det hela är det ju faktiskt så att det i fil finns alkoholvolymer i samma utsträckning som i lättglögg, lättöl m.m....

Annars håller jag ju absolut med om att alkoholhaltiga alternativ ska vara ngt som var och en själv får stå för när det är det offentliga som bjuder. Och det minsta man kan begära är ju att det presenteras som jämställda alternativ!

11:41 em  
Blogger Julia said...

Hej Lars! jag påstår inte att en dryck som består av 1,5% alkohol är en "alkoholdryck" men jag hävdar bestämt att den inte är alkoholfri.
Visst finns det alkohol i mycket saker... men jag tycker ändå inte man riktigt kan jämföra exempelvis fil och cider då fil knappast kan sägas vara en del av "alkoholkulturen" eller har jag missat ngt ;)?
Min gräns går när det inte står angivet... annars kan man ju inte käka ngt typ ...

11:45 em  
Anonymous Anonym said...

Du har nog rätt, Julia. Det är nog mest bara jag som inte kan motstå Blossa-glögg... Trots tillverkaren. ;)

11:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home