torsdag, december 14, 2006

No man is an Island

Blev i vanlig ordning tipsad om en artikel innehållandes forskningsresultat som rekommenderar folk att dricka måttligt. 4 dagliga drinkar för män och 2 för kvinnor ska tydligen leda till ett längre liv. Nu är ju knappast forskningen överens om detta. Men oavsett om det skulle kunna leda till att jag exempelvis levde något år längre om jag började pimpla drinkar i den nämnda omfattningen så är jag inte direkt sugen ändå...
Detta synsätt utgår ju nämligen från ett extremt individualistiskt synsätt som jag på intet sätt anammar, då jag betraktar mig själv som personlist. Då jag anser att vi människor utvecklas och kommer till vår rätt i gemenskap med andra kan jag självklart inte tro att jag lever mitt liv utan påverkan från och av andra. Krydda detta med lite syskonskap och det står klart att jag inte bara kan tänka på mig själv. Så ett år mer eller mindre i livslängd struntar jag rent ut sagt i om jag samtidigt inte lever efter devisen att ta ansvar för och försöka älska mina syskon.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

hmm... Man ska nog ta de där "forskningsresultaten" med en matsked salt tror jag. Tyvärr brukar man i sådana undersökningar undersöka nykterister som om vi vore en homogen grupp som självmant valt att inte dricka.

Men sanningen är ju den att det bland nykterister finns en stor grupp människor som, på grund av hälsoproblem, avstår från att dricka. Kanske för att de tar medicin eller har blivit rekommenderade av sin läkare att avstå.

Sedan har vi alla fd. alkoholister som också avstår av en slags hälsoskäl. Någon som tror att de båda grupperna har högre dödlighet än befolkningen i stort? Just det :)

Därför blir det inte så svårt att få sådana resultat som kvällspressen av någon märklig(!) anledning älskar att gotta sig åt.

10:22 fm  

Skicka en kommentar

<< Home