fredag, oktober 06, 2006

Jag har funderat lite...

... på om det finns någon annan folkpartist jag hade blivit mer provocerad av att se som minister än tidigare nämnda Nyamko. Rojas känns ungefär på samma nivå. Men så plötsligt när jag gick på stan med Rebecca efter jakten på Scndic Rubinen där mina nya glasögon väntade på mig, så slog det mig att det faktsikt finns en aktiv folkpartist som gör mig ännu mer skeptisk, nämligen Christer Sturmark. Så för en stund fick jag perspektiv. Men det försvann iof ganska snabbt.

Under dagen har jag blivit ännu mer sorgsen över det faktum att moderaterna fick biståndsministerposten. Om de inte ville ge den till oss (vilket hade varit det naturliga, Simon ger oss flera namn) kunde de väl gett den till någon "snäll" folkpartist. Fast det är klart, folkpartisterna prioriterar väl inte sådana "mjuka" frågor. Dessutom sorgligt med en moderat som migrationsminister. Om jag inte får välja någon ur mitt eget parti här heller hade jag gärna sett en person som centerpartistiska Birgitta Carlsson på den posten.

Jag tröstar mig dock med att det blir Maria Larsson som tar hand om spriten. I regeringsförklaringen uttrycktes det att alkoholkonsumtionen skulle minska. Inget mjäkeri om att den bara ska minska i vissa grupper etc. som moderater och andra förnekare av totalkonsumtionsmodellen ofta hävdar. Det gav mig hopp att vi slipper en sprit-industri-kramande-politik de närmsta fyra åren. Alltid något :)

Nu ska jag drömma mig bort från politiken till tonerna av Tabernaklets kör som bjuder till konsert då det är Göteborgs årliga Kulturnatta.