måndag, november 07, 2005

förenklande

Tittade just på en presskonferens från Regeringkansliet där regeringens utredare Eva Eriksson presenterade förslaget om att utländska kvinnor ska ha rätt att göra abort i Sverige. Jag kan i stort hålla med om endel av slutsatserna. För det första så tycker jag att om man anser att en abort kan vara berättigad så ska det inte bero av vilken nationalitet en kvinna har och för det andra anser jag att det om nationalitet ska spela roll egentligen borde vara mer problematiskt för kvinnor i länder som Sverige än i vissa andra länder att få en abort genomförd. Detta för att i vissa länder där det finns väldigt starka patriarkala strukturer har kvinnor ingen som helst möjlighet att säga nej till sex.

Detta är knappast aspekter som utredningen beaktar. Här handlar det istället om att målet vekar vara att det ska vara så lätt som möjligt att göra abort. Att ju mer liberal lagstiftning vi får runtom i världen desto mer positivt är det. Inte ett ord om det etiska dilemma en abort utgör!
Personligen anser jag att frågan om abort är en av de svåraste som finns och jag känner mig defiinitivt inte hemma i ett kategoriskt nej i alla situationer men verkligen inte heller i en bild av aborter som något generellt positivt. nej målet måste vara att vi ska få färre aborter och våga diskutera det dilemma det innebär samt de konsekvenser som inte minst kvinnor kan drabbas av utan att tro att vi uppnår detta genom förbud.