söndag, oktober 30, 2005

TAW

Jag är helt lyrisk! Har varit på en fantastisk konsert ikväll med Tomas Andersson Wij. Från början till slut var det en mjutning! Han inledde med det avslutande spåret från den senaste skivan "Nu kommer jag hem". Sen fick vi lyssna på en rad låtar under två timmars tid, mest från det senaste albumet men också bland annat i stort sett alla låtar från "Ett slag för dig". Jag skulle nästan kunna tänka mig att gå och lyssna bara på snacket som är grymt skoj. Sådär genomironiskt. Höjdpunkter från detta var omdömet om Sound of Musics huvudrollsinnehavare Carola och Christer Sjögren samt uttryck som "på den tiden var jag slentrianvänster". När han klappades in för extra nummer hade han dessutom bytt kostym vilket får sägas vara kvällens mest oväntade inslag. När han efter detta gick av scenen var jag grymt besviken, skulle jag inte få höra "Där får jag andas ut". Tomas klappas in igen och inleder en acapella version av just denna sång. När han ber publiken sjunga med i stroferna "Där får jag andas ut, där får jag andas ut. I hans nåd faller jag, där får jag andas ut" känns det som att jag är förflyttad ut i något litet missionshus där vi alla deltar i ett väckelsemöte av gammalt snitt. Mina ögon var inte torra kan jag lova.

Det var fjärde gången jag såg Tomas live, första gången med fullt band. Det var helt klart den bästa gången.

Ska somna med ett leende på läpparna nu.

Förbandet var för övrigt också mycket bra. Tre norska guttar som spelade och sjöng men det som verkligen höjde det hela var deras minst sagt ovanliga rörelsemönster! God natt!