fredag, november 04, 2005

Tomas Andersson Wij skriver oerhört illustrativt. Med musik till är det naturligtvis ännu mer talande. Den här starka sången finns på "Stjärnorna i oss"

Sommaren 77

Sommaren sjuttisju
var du gömd hos oss
i ett radhus med altan
Du hade flytt ditt land
och kommit ända hit
sen tvingats fly din man

Jag var fem år
och du satt hos mig en kväll
och sa, glöm aldrig bort det här

Om du någon gång
måste lämna allt
då är mitt hem ditt hem
Om du någon gång
måste lämna allt
då är mitt hem ditt hem

Ikväll hörs grindarna rassla till och låsas
jag ser flygplansljus
Vad som hände dig sen vet vi inget om
är du där ute ännu

Jag är en man idag
jag har pengar, jag har jobb
har ett hem och mer ändå

Och om du än en gång
måste lämna allt
då är mitt hem ditt hem
Om du än en gång
måste lämna allt
då är mitt land ditt land

Planet landar nu
polis och hundar är här
i Sverige kallt och rått
Planet öppnas nu
polis och hundar här
Ser dig gå av och föras bort

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst e Tomas Andersson Wij bra, har du hört Tommy och hans mamma på samma skiva?

2:58 em  
Blogger Julia said...

Oja. Den låten är också grym. Först var jag inte överdrivet förtjust i skivan i jämförelse med "Ett slag för dig" som väl får betraktas som ett mästerverk men "Stjärnorna i oss" växer helt klart.

3:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home