söndag, november 06, 2005

KDUN

Igår kväll skrev jag en text här som bara försvann. Ahh vad jobbigt.
Hursomhelst. jag tillbringade min helg i Oslo. Det var första gången jag var där och kände instinktivt att jag diggade staden. På plats träffade jag ett gäng KDU:are från Sverige, Norge och Danmark. Finnarna kunde tyvärr inte delta av ekonomiska skäl. Riktigt tråkigt.

Det blev en mycket trevlig helg med chans att träffa både gamla och nya vänner. Jag tycker generellt att danska och norska kristdemokrater är grymma. De norska har ju nyss haft val. De gav oss en liten valanalys. I Norge är det tydligen lite annorlunda än i Sverige då man där inte tjänar på att sitta i regering när det blir val. De var dock, trots tillbaka gången nöjda med att de stått upp för det de tror på och kunde vara säkra på att de som röstat på dem verkligen visste vad de ville driva. Ungdomsförbundet drev två frågor i valet: Internationell Solidaritet och kamp mot "sorteringssamhället". I den senare handlade det bland annat om debatten kring fosterdiagnostik och selektiva aborter på grund av exempelvis ett funktionshinder.

Temat för vår helg var just "Internationell Solidaritet" För min del behövde jag verkligen denna uppmuntran att vi är många som brinner för samma sak även om inte överdrivet många av dessa finns i vår svenska version. Debatten hettade till ibland, bland annat när det gäller subventioner och vikten av öppna landsskap och en levande landsbygd. Jag fick en hel del bassning när jag ifrågasatte egenvärdet i detta och blev bland annat benämd som "jättehöger". oroväckande då detta skett några gånger på sistonde ;)

För övrigt kan jag tillägga att de norska vännerna fick sig ett riktigt gott skratt när de fick höra om kristdemokraternas förslag om sänkta bensinpriser. De ville ha med sig flygblad på temat som minne...

Men nu är det måndag och den skolmässiga verkligheten springer ikapp mig...

2 Comments:

Blogger Steven Crosson said...

Var det inte "bombhöger" Julia? ;) Tack för en trevlig helg!

10:02 fm  
Blogger Julia said...

jo.. egentligen var det väl så men jag förstår inte var bomberna kommer in i bilden ;)

10:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home