fredag, oktober 02, 2009

Kristen utan att tro?

Det har ju uppstått en hel del debatt efter P3 verklighetens program med rubriken "Handpåläggning mot HIV". Jag har inte lyssnat klart på programmet så jag återkommer nog i ämnet men vill bara kort kommentera lite av den efterföljande debatten.

Läser en liten intervju med Sveriges radios VD mats Svegfors med anledning av de anmälningar som programmet fått på sig. I artikeln anges att Mats Svegfors själv är "uttalat kristen".

I slutet av intervjun kommer dock följande som får mig att häpna.

Eftersom Mats Svegfors inte kommenterar enskilda program, vill han självklart inte heller säga något om P1 Morgon-programledarens uttryck av att tron på helbrägdagörelse "i Sverige anses som kvacksalveri". Men på rak fråga om han själv tror att Gud kan hela från sjukdom till följd av förbön säger han:

- Nej, det tror jag inte. Om du frågar mig som privatperson, alltså. Sveriges Radio har ingen uppfattning i frågan.

Alltså. Verkar ju ändå lite speciellt att vara kristen utan att tro att Gud kan gripa in. Fattigt liksom.

Och för övrigt intressant att det verkar vara en nyhet att kristna tror på en Gud som hör bön...

1 Comments:

Anonymous Ester said...

svar: Jag tror jag måste skaffa en konnektjacka... inte så fräscht att stinka pannkaka överallt.

2:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home