lördag, augusti 29, 2009

En kristen högerman

I senaste numret av Tidskriften Arena finns en lång intervju med Thomas Idergard. Han är en sådan där person som fascinerar mig. Kanske för att han har extrema åsikter, kanske för att han är en så skicklig debattör som lyckas med att få en att nästan hålla med tills man inser att man egentligen tycker precis tvärtom.

För några månader sen medverkade han i Existens i SVT och berättade om att han hade konverterat till katolocismen. På samma tema fast med mindre fokus på själva konverteringen och mer på hans åsikter om politik, katolska kyrkan och religion. Riktigt intressant! Jag kan inte hitta intervjun på nätet men rekommenderar dig som har tidskriften i din närhet att läsa. Låt mig ge dig några smakprov.

"Jag har alltid varit kristen, men under de senaste åren har jag velat utveckla min gudsrelation. Det måste finnas mer än att Gud är tröst. Finns det inte en enorm källa och skatt där bakom, att Gud har en tanke med vad jag kan bli som människa?".

"Jag är anhängare av ett samhälle där staten och lagen betraktar människor som fria att söka sanningen. För mig har detta fria sökande landat i min katolska tro. Väl där kan jag väl inte kräva att den sanningen görs om efter vad jag för tillfället råkar vilja ha? Då vore den väl inte en sanning? I den sanningen har jag också hittat en ny sorts frihet, friheten att försöka fullkomnas med Gud."

Befriande att Idergard säger att hans tro självklart påverkar hans politiska ställningstaganden och att han inte väjer för frågorna om katolska kyrkans åsikter i olika frågor. Eftersom jag själv vare sig är nyliberal eller katolik ger intervjun onekligen en hel del andra perspektiv. Som sagt, intressant var ordet.