torsdag, maj 21, 2009

Lite läsning

Förra söndagen var jag på release för Maria Königs bibelkommentar till Jakobsbrevet. Ser fram emot läsning. Titeln är grym och lockar definitivt. "Det odelade livet".

Söderhöjdskyrkan får in två releaser på en vecka i och med att det på lördag är release för Veronica Schelanders "Gå i kras".

Igår läste jag även ut boken som jag har hållt på med ett bra tag nu, nämligen John Burkes "No perfect people allowed - creating a come-as-you-are-culture-in-the-church". Den finns även på svenska under titeln "Kom som du är". Tidigare i våras hölls ett antal predikningar i kyrkan om vision och i samband med detta rekommenderades boken. Jag hade tidigare tänkt läsa den men fick nu äntligen tummen ur. På det hela taget är det uppmuntrande och utmanande läsning full med praktiska exempel. Inget flum eller att göra det alldeles för enkelt för sig även om det ändå inte går att komma ifrån att det ändå blir att man inte riktigt vågar tro på alla möjligheter det finns och att det verkligen går att (Men det är ju knappast främst bokens problem utan något som ligger hos mig som läsare...) Boken är praktisk och har mängder av exempel och det är väl ändå lite här någonstans jag tycker boken får ett litet problem... Den hade enligt mig kunnat vara typ en tredjedel så lång, det blir lite väl mycket upprepningar. Samtidigt som det säkert ligger en pedagogisk poäng i detta men ändå... Tyvärr är det ju ganska många amerikanska böcker som har slängar av detta problem.

Men jag uppskattar verkligen bokens ton, förtröstan på Gud och hur Han kan förändra människor. Det är inte vi som ska göra det. Här ligger en stor utmaning. Att vara tydlig med vad kristen tro är och innebär men samtidigt lita på att Gud står för omvändelsen. Även om och när det tar tid. Och framförallt att inte kräva förändrade livsstilar innan människor ens fått chansen att lära känna Gud samt att verkligen ställa upp på alla sätt och vis när ens medmänniskor vill förändring.