tisdag, april 28, 2009

Äntligen...

...är frågan om alkoholens skadeverkningar (inte minst som starkt bidragande orsak till massa brott) lite mer på tapeten än vanligtvis. Exemplvis gör Kaliber ett mycket bra program (del ett i två delar).

Hur alkoholen görs till en bisats. Om den nämns alls. Trots att den är en faktor i så otroligt många brott... Vad är förklaringen till detta?

Jag kan bara komma på en: För att det blir så jobbigt om vi för upp frågan. För alla dricker ju alkohol. Många väldigt måttligt men ändå. Man är en del av konsumtionen som i så många fall leder fel. Man kan på en konferens konstatera att det är ju för förfärligt att tonåringarna dricker så mycket och sen går man direkt ut till det mingel som ordnas där det skulle ses som skandal om det inte serverades alkohol. Ja, jag vet att det går att dricka på olika sätt så det behöver ni inte kommentera. Men det är ju ett faktum att alkohol är norm idag. Trots allt det ställer till med. Är det inte dags att fler börjar ifrågasätta denna norm och kanske till och med sällar sig till rabiater som mig (okej, lika rabiat går det nog inte att bli) men om det känns lättare finns det ju iallafall några kändisar att se upp till :)

Jag har ställt frågan så många gånger förr men jag fattar bara inte. Varför blir inte fler nykterister?