måndag, februari 02, 2009

diverse

* Jag gör ett förnyat försök att lära mig spela gitarr (alltså på en hjälplig nivå). Det går framåt, men extremt sakta... Egentligen vill jag ju lära mig banjo (och steel) men är nog icke tillräckligt musikalisk för att klara av det och i vilket fall som helst bör man väl kunna spela lite gitarr (iaf om man vill kunna spela och inte direkt har plats för ett piano).

* Appropå att tjäna Gud och att fundera på framtid, bostadsorter/land, sysselsättning, engagemang, prioriteringar osv:

I senaste numret av Svenska journalen på temat "godhet" finns följande citat av prästen Lars Collmar:

Jag försöker också be "Gud använd mig" istället för "Gud gör mig god". Istället för att arbeta på min egen godhet försöker jag göra mig disponibel. När jag ber att Gud ska använda mig tycker jag att jag får famnen full att göra. Risken finns alltid att jag hör fel, men risker är ju till för att tas".

Försöker att lära mig (ständig process) att leva efter att det alltid går att tjäna Gud där man är och vila i det (även om man ibland självklart behöver ta stora och små initiativ till förändring). Klyschigt, ja men klyschor tenderar att vara sanna.

* Min pappas idol (typ) heter Bengt Johansson. Jag har också alltid gillat honom men denna helg vet jag inte hur många gånger jag hunnit lyssna igenom några av hans skivor. Finns otroligt mycket att hämta. Lyssna exempelvis på hans myspace.

* Jag älskar numera söndagar. Gudstjänst. Och så fortsättning på gudstjänsten genom gemenskap kring kaffeborden. Igår satt jag exempelvis och samtalade om teologiutbildningar men nya och nästan-nya bekantskaper (på torsdag ska det vara teologikväll i kyrkan med temat skapelsen. Eftersom det är något jag själv processat en hel del genom åren ser jag fram emot det mycket. Ska försöka suga åt mig vad alla dessa kloka personer har att säga. Kanske också att jag återkommer till det här.)

Gårdagen fick också en extra guldkant genom Linköpingsbesök (så underbart att ha Johanna i Sverige igen) och att gemenskapen fortsatte hela dagen med nya och lite äldre vänner. Och allt för att vi började dagen med att fira gudstjänst tillsammans.

Jag är så tacksam.

* Försökte sjunga Kareoke i Örebro i fredags. Men efter att ha gått runt från det ena stället till det andra visade det sig till slut att Örebro inte kunde erbjuda detta. Så nu måste jag peppa upp mig själv vid ett annat tillfälle så jag vågar göra detta. Appropå mod har jag under hela förmiddagen umgåtts med en lös hund. Det är STORT mina vänner.

* Mor är i stan. Så nu ska jag fortsätta att umgås med henne (och delar av den övriga familjen).

1 Comments:

Blogger Linda said...

Ooo du hittade alltså ngt karaokeställe?? Schpännande!! Icke att förglömma att vi ska ta tag i det här. Fram med modet!

9:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home