onsdag, oktober 01, 2008

Bokcirkelpremiär

Har länge tänkt att jag borde gå med i en bokcirkel då det

1. Pressar en till att läsa böcker man vill läsa

2. Får en att läsa böcker man själv normalt inte skulle välja

3. Man lär känna människor på ett annat plan

4. Man får ut mer av sin läsning

5. Man har förhoppningsvis trevligt

Nu har äntligen vi kommit igång. Marie och jag satt under och lunch och diskuterade detta. Vi drog ihop några till och bestämde oss för en mjukstart i form av Göran Skyttes "omvänd". Tanken var att det skulle vara personer med lite olika infallsvinklar så vi inte bara sitter och håller med varandra. (det kommer vi inte att göra - tro mig:))

Jag gillade boken! Den var lättläst, personlig och intressant. I den får vi följa Skyttes väg till att inse att han blivit kristen och även tiden därefter. Boken innehåller en hel del personlig kamp, kängor mot det Skytte uppfattar som en alltför politiserad kyrka, tankar kring bikt, rädslan för att bli betraktad som stolle och beskrivningar av hur Skytte i princip inte kan tänka sig att inte fira mässa varje söndag.

Jag trodde att jag skulle bli mer provocerad än jag blev (eftersom Skytte efter vad jag förstått är en riktig högerman) men det var få gånger jag kände någon som helst provokation. Tvärtom.

På vår mjukstartsträff diskuterade vi utifrån boken frågor som:

1. Är det ett problem att kyrkan blir politiserad? Går det överhuvudtaget att skilja tro från politik?
2. Vad betyder det för kyrkan när "kändisar" berättar att de blivit/är kristna?
3. Behövs det mer bikt? Har frikyrkan missat något här?
4. Blir det mer och mer öppet att tala om sin tro i svenska medier som Skytte hävdar?

Helt klart intressant. Nästa bok upp för diskussion blir Kristendom och kapitalism utgiven på Timbro (mitt favvoställe - inte).

2 Comments:

Blogger Josef Bengtson said...

Dagens boktips!

Som motvikt till Novaks syn på marknadsekonomi kan jag rekommendera William Cavanaughs lilla bok Beeing Consumed:
http://www.amazon.com/Being-Consumed-Economics-Christian-Desire/dp/0802845614

Det bästa teologiska kritik av vårt ekonomiska system, jag läst!

6:44 em  
Blogger Julia said...

tack, Nästa gång är det kanske min tur att välja bok...

Jag har nyligen, efter tips skaffat en annan bok med liknande titel, Metzgers "Consuming Jesus".

har du läst eller har några åsikter ändå om honom/boken? så jag kan ha lite förutfattade meningar när jag läser...

6:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home