måndag, september 29, 2008

Förkortning i nytt ljus

Tänk så många ord det är man använder och har använt en hel massa gånger men som man sedan upptäcker att man inte förstått egentligen. Jag har de senaste åren fått aha-upplevelser när det gäller orden "för-lovad" och "med-lem". Ok, nu tänker säkert alla läsare "va, är hon helt trög eller?". Det är möjligt. Eller snarare troligt. Men jag är samtidigt ganska säker på att de flesta av er har liknande aha-upplevelser i bagaget eller så kommer ni att få det.

Detta tänker jag på i samband med att jag blivit uppmärksammad på en förkortning och dess eventuella betydelse. Titt som tätt har en organisation PTL ministries annonserat i tidningen Dagen de senaste åren.

Jag vet inte varför detta kom upp i samtalet jag hade men sedan dess har jag gått runt och småflinat åt det. Och ibland skakat rejält på huvudet. Återigen slår det mig att alla som liksom jag läst annonserna eller på andra sätt varit i kontakt med organisationen måste förstått vad PTL är en kortning av. Eller så har de inte det. Om det nu är så...???

Pastor Tommy Lilja. PTL.

Gode tid. Det är i sanning extremt osvenskt att döpa en hel missionsorganisation efter sig själv. I de flesta fall brukar jag tycka att det är något positivt... Och så detta användande av "pastor" framför namnet... Det är opingstigt. Tidigare har jag i princip bara hört att Ulf Ekman benämns så.

well, detta var min lilla (men uppförstorade genom detta blogginlägg) aha-upplevelse av en förkortning.

6 Comments:

Blogger Monica O Kolkman said...

Kul att nån annan än jag reagerar på sådant här!

10:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj, jag tror att det betyder Praise The Lord Ministry... men det kan ju helt klart står för Pastor Tommy Lilja Ministry också... eller varför inte en kombination...hehe...

2:34 em  
Blogger Julia said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

3:47 em  
Blogger Julia said...

Så kan det såklart vara... men du menar då att de tagit samma namn som följande rörelse i staterna? Känns kanske inte helt klockrent ur ett kommunikationsperspektiv :)http://en.wikipedia.org/wiki/PTL_Club

Plus att det ändå är intressant hur de på hemsidan inte refererar till detta (iaf inte vad jag kunnat hitta) men däremot står det Pastor Tommy Lilja på rätt många ställen. Well well.

3:49 em  
Anonymous Anonym said...

Hmm.. kollar på deras hemsida och det var verkligen inte tydligt vad förkortningen egentligen betyder. Men jag hittade deras senaste nyhetsbrev i pdf, och där finns loggan PTL och ovanför står det Give All Praise To the Lord. Hm...borde ju bli GAPTTL eller GAPTL...

5:19 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kände inte till PTL tidigare, men är det inte lite osmakligt att utbilda crusaders, som sen skickas till Afrika? Vidare så kan jag inte för mitt liv begripa varför svenska frikyrkor envisas med att skicka nya bosättare till av Israel ockuperade områden.

9:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home