lördag, september 13, 2008

Berlin

Besökte Berlin i veckan. Har varit i stan en gång förut i samband med min konfirmation (ala pingst) men tyckte knappt jag kände igen någonting av staden. En trevlig stad och en trevlig resa med en hel del matnyttigt. Jag har så många fina kollegor.

Är mycket nöjd med vistelsen. Guidade turer, gemenskapen, riksdagen, ambassaden, regeringsbyggnaden, partihögkvarter, besök hos Konrad Adenhauer-stiftung. Jag har nu fått ett ökat intresse för tysk politik som är mycket spännande. Nuvarande regeringspartier har varandra som huvudmotståndare i valet nästa år. Man kan ju undra hur det är att sitta i en sådan regering...

Min mest traumatiska upplevelse var över hur folk kan bli som tokiga när de får syn på give-aways i form av alkoholhaltig dryck. Som att det är en bra grej att dela ut alkohol till folk för att de ska gilla en eller ens idéer. Det är ju helt sjukt. Man har ju inte en endaste aning om deras bakgrund eller förhållande till dessa droppar.

Det var nog inte sista gången jag besökte Berlin. Förhoppningsvis var det inte heller sista gången jag gjorde en sådan här givande resa med fina kollegor.